Entra en vigor el nou impost al CO2 per als conductors catalans
L'objectiu de la taxa és gravar les emissions contaminants i afectarà 1,6 milions de contribuents
BarcelonaEl curs comença amb nous deures per als conductors catalans. Aquest dimecres 1 de setembre l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) ha publicat el padró definitiu que mostra els vehicles que hauran de pagar per l'impost sobre les emissions de diòxid de carboni per als vehicles de tracció mecànica. Es tracta d'un tribut que preveu taxar la contaminació per recaptar diners que es destinin a objectius com les energies renovables, el transport públic o els edificis sostenibles, entre d'altres.
D'acord amb un comunicat de l'ATC, un cop acabat i analitzat l'exercici del 2020, hauran de pagar aquesta taxa uns 2,2 milions de vehicles (cotxes, furgonetes i motos), associats a 1,6 milions de contribuents. En total, doncs, amb aquest impost s'espera recaptar prop de 66 milions d'euros.
La xifra queda lleugerament per sota de la previsió que plantejava el Govern fa uns mesos, quan s'esperava aconseguir més de 67 milions d'euros. A més, llavors s'anticipava que la recaptació corresponent al 2021 més que duplicaria aquesta quantitat, fins als 145 milions d'euros.
"Estan obligades a tributar per l'impost sobre les emissions de CO₂ les persones físiques o jurídiques que siguin titulars d'un vehicle (turisme, furgoneta o motocicleta) amb domicili fiscal a Catalunya el 2020", resumeix l'ens en el comunicat. "També les persones jurídiques sense residència fiscal a Catalunya però que hi tinguin un establiment, sucursal o oficina i vehicles registrats durant el 2020", afegeix.
Però hi ha algunes excepcions. Per exemple, no han de pagar aquest impost els vehicles totalment elèctrics, els ciclomotors, els camions o vehicles de més de 3,5 tones, els autocars i els vehicles autoritzats a transportar més de nou persones (inclòs el conductor). També se'n lliuren els vehicles catalogats com a històrics i clàssics.
El cost de la nova taxa
Per a la resta, l'impost costarà de mitjana uns 35 euros anuals per als vehicles i aproximadament 26 euros per a les motos. En realitat, però, els càlculs preveuen que per a la majoria de vehicles afectats el tribut oscil·li entre els 8 i els 18 euros en el cas dels cotxes i entre els 8 i els 16 euros pel que fa a les motos.
El tribut es dirigeix concretament als vehicles amb unes emissions de més de 120 grams de CO₂ per quilòmetre, i en el cas de les furgonetes serà a partir dels 160 grams per quilòmetre. La idea és que el límit baixi de cara al pagament que s'haurà d'abonar el 2022 (per això la diferència entre la recaptació prevista entre un exercici i l'altre). Així, l'any que ve hauran de pagar l'impost els vehicles que superin els 95 grams de CO₂ per quilòmetre.
Els únics conductors que es podran acollir a alguna reducció del preu són els que van decidir domiciliar el pagament abans del 15 de juliol, que tenen un 2% de descompte de la quota. Tots ells rebran el càrrec pertinent el dia 5 de novembre. La resta hauria de trobar el pagament disponible des de la mateixa pàgina en què es consulta el padró o, un cop rebi la carta en què se l'informa del tribut a l'octubre, se li explicaran les diverses maneres que té d'abonar la quantitat que li pertoqui.
Habitualment, la fitxa tècnica del vehicle o el certificat de l'importador especifiquen les emissions de CO₂ en grams que genera el vehicle per cada quilòmetre que recorre. De totes maneres, l'Agència Tributària ha desenvolupat una fórmula amb el Barcelona Supercomputing Center per calcular-ho en cas de no disposar d'aquesta dada.