El projecte estrella de Putin a l'Àrtic no arrenca
Les sancions dels Estats Units frenen les exportacions de gas natural liquat rus, segons les dades de seguiment de vaixells
Rússia s'ha vist obligada a començar a emmagatzemar gas del projecte insígnia de l'Àrtic de Vladímir Putin, un senyal que les sancions occidentals estan dissuadint els compradors. Segons dades de seguiment de vaixells i imatges de satèl·lit, tres vaixells han enviat gas natural liquat des de l'Arctic LNG 2, que ha rebut sancions nord-americanes, des que va començar les operacions de càrrega el mes passat.
Un dels vaixells, l'Everest Energy, sembla haver descarregat a Saam FSU, una unitat d'emmagatzematge ancorada en una badia a la regió de Múrmansk, al nord de Rússia. Després va tornar en direcció a l'Arctic LNG 2. La transferència "subratlla els reptes als quals s'enfronta Rússia per trobar compradors per al seu GNL sancionat", expliquen analistes de Kpler, una plataforma d'anàlisi i dades citada pel Financial Times. Els altres dos enviaments també s'han quedat en aigües russes o europees i no s'han lliurat a un comprador.
L'Arctic LNG 2 estava pensat com un projecte totèmic per al Kremlin: la seva producció completa havia de representar una cinquena part de l'objectiu de producció anual de GNL de Rússia, de 100 milions de tones per al 2030, que suposaria més de tres vegades el volum que exporta el país ara. L'any passat, els Estats Units van afegir l'Arctic LNG 2, que lidera l'empresa energètica privada Novatek, a la seva llista de sancions en resposta a la invasió a gran escala d'Ucraïna per part de Moscou.
Una 'flota fosca' fallida
Rússia va intentar contrarestar les sancions acumulant una flota fosca de transportistes de GNL per exportar el gas, però els EUA van imposar a finals d'agost sancions a aquests vaixells i empreses gestores. Segons els analistes i comerciants, probablement això ha espantat els compradors potencials.
El primer vaixell que va agafar combustible del projecte, el Pioneer, va transferir el seu GNL a un vaixell no autoritzat en un port egipci a finals d'agost, però els dos vaixells s'han mantingut al mateix lloc des de llavors. L'Asya Energy, el segon vaixell que va carregar a les instal·lacions de l'Àrtic, va fer camí al voltant del mar de Noruega després d'assumir la càrrega, però ha tornat a aigües russes sense haver descarregat.
Aquests vaixells han intentat dissimular els seus moviments suplantant la seva identitat o fent que els seus transponedors d'identificació electrònica emetin posicions falses. Per exemple, els transponedors del Pioneer van indicar que el vaixell es trobava al mar al nord de Noruega quan les imatges de satèl·lit mostraven que realment estava recollint GNL a les instal·lacions de l'Àrtic.
Kjell Eikland, director general d'Eikland Energy, una consultora energètica amb seu a Oslo, és rotund: "Qualsevol interès que els compradors poguessin tenir abans [de les últimes sancions dels Estats Units], sens dubte ha desaparegut". Les exportacions de GNL se sumen als ingressos energètics que donen suport a l'economia de guerra de Rússia, encara que a una escala molt menor que les exportacions de gasoductes a Europa, que també s'han retallat després de la seva invasió d'Ucraïna.
El paper de l'Índia i la Xina
Els ingressos per vendes d'hidrocarburs de Novatek durant el segon trimestre van augmentar un 15% interanual, cosa que suggereix un augment moderat dels volums d'enviament. No obstant això, des de la invasió d'Ucraïna, Novatek, com moltes companyies russes, ha deixat de publicar un desglossament detallat, cosa que dificulta saber quin part dels ingressos provenien de l'Arctic LNG 2.
"La història de les sancions energètiques ens diu que algú estarà disposat a empassar-se el risc i importar aquests volums", diu Francis Bond, especialista en sancions del despatx d'advocats Macfarlanes. "Els compradors més probables són, per tant, els que estan totalment fora de la coalició sancionadora a Rússia, els més grans dels quals són l'Índia i la Xina".