Infraestructures

Macroinversió al port de Barcelona: 124 M€ per al tràfic de combustibles verds

Es construiran tres nous punts d'atracada al moll de l'Energia

El port de Barcelona 
és la porta de sortida d’una part important de les exportacions de béns catalanes.
2 min
1
Regala aquest article

BarcelonaEl consell d’administració del Port de Barcelona ha aprovat aquest dimecres l’inici de l’expedient per construir tres nous punts d’atracada per a líquids a granel a la cara est del moll de l'Energia, segons ha informat l'Autoritat Portuària. La inversió prevista és de 124 milions d’euros. La inversió ha de rebre ara el vistiplau del consell de ministres, ja que el port depèn de Ports de l'Estat, que traurà les obres a licitació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les noves instal·lacions seran similars a l'actual atracador 34B i es destinaran principalment a la càrrega i descàrrega dels nous combustibles sostenibles que han de permetre la descarbonització del transport i la logística. La construcció d’aquests tres nous punts d’atracada, així com l'ampliació del fossat existent per garantir l'adequada connexió dels braços de descàrrega a les instal·lacions industrials que operen al moll de l'Energia, té un període d’execució de 38 mesos.

Els denominats nous atracadors 34 del moll de l'Energia són necessaris per augmentar la capacitat de descàrrega i ordenar els tràfics per tipus de producte en aquestes instal·lacions, oferir un millor servei tant als vaixells com a les terminals que operen a la infraestructura, i reforçar el paper del port de Barcelona com a hub energètic del sud d'Europa i de la Mediterrània. Un cop aquests punts d’atracada estiguin operatius, juntament amb el futur atracador 35 tipus pantalà, es procedirà a la remodelació dels actuals atracadors 32, que posteriorment es destinaran en exclusiva a la càrrega i descàrrega de químics i agroalimentaris líquids a granel, així com a la construcció d’un punt d’atracada exclusiu per a car-carriers, segons ha programat el Port.

Control de fronteres

D'altra banda, el consell d'administració del Port ha decidit iniciar el procés per adjudicar els sistemes automatitzats de control de persones a la frontera per 11,5 milions d'euros per dos anys, prorrogables dos anys més. Això suposa implementar els sistemes establerts en el reglament 2018/1240 del Parlament Europeu i del Consell, del 12 de setembre del 2018, i que s'ha de posar en marxa a tots els ports de l'Estat. Aquests sistemes defineixen com es fan les entrades i sortides en un control fronterer i obliguen a establir un registre electrònic de les dades (biomètriques i d’empremtes) i de la documentació (passaport i DNI) dels ciutadans de fora de la UE.

El procediment aprovat inclou el subministrament, instal·lació, posada en operació i manteniment de l'equipament necessari; l'adaptació dels espais i la infraestructura de les terminals afectades al port, així com un servei auxiliar d'informació destinat a facilitar l'entrada de persones a través del pas fronterer. La infraestructura necessària comprèn portes automàtiques, quioscos d'autoservei i tauletes de supervisió i verificació, així com sistemes de videovigilància, senyalització digital i elements de separació dels fluxos de persones, entre d’altres.

L’empresa adjudicatària també haurà de proveir els habitacles de control: contenidors equipats amb tecnologia EES i cabines en els punts de control manual. Les terminals del port de Barcelona que incorporaran aquest sistema de control de fronteres són les terminals C, E, G i H de creuers i les terminals de ferris.

stats