Inversió de 38 M€ per electrificar el port de Barcelona i reduir les emissions dels creuers
Red Eléctrica inicia una obra clau perquè la infraestructura pugui desplegar el seu pla de 110 M€
BarcelonaLa companyia Red Eléctrica ha iniciat les obres de la denominada subestació Cerdà, a la Ronda Litoral, que són clau per a l'electrificació del port de Barcelona i, per tant, per reduir la contaminació atmosfèrica a la ciutat. Segons han informat fonts de la companyia a l'ARA, aquestes obres comportaran una inversió de 38 milions d'euros.
Es tracta d'una nova subestació de 220 kV que està previst que entri en funcionament a finals de l'any 2023. La subestació, inclosa en el pla d'inversions de Red Eléctrica, té com a objectiu cobrir les noves necessitats de subministrament elèctric de l'aeroport, el port i la Zona Franca. A més de permetre l'electrificació del port amb potència suficient, la subestació també donarà servei al nou barri de la Marina del Prat Vermell, on està prevista la construcció de 12.000 nous habitatges. Per a Red Eléctrica, l'obra és cabdal per al subministrament elèctric a Barcelona i facilitarà el desenvolupament econòmic de la ciutat.
Aquesta subestació tanca el cercle de les vuit subestacions que s'han construït o ampliat a Barcelona i el seu entorn durant els últims deu anys, com són les de Trinitat, Guixeres, Sant Just, Badalona, Gramenet, Begues i Viladecans. Paral·lelament a les obres de construcció de la subestació s’està duent a terme la construcció de tres noves línies soterrades que enllacen amb aquesta, concretament la que va fins a l’Hospitalet, la de l’aeroport i la de la Zona Franca. La nova subestació s’està construint en uns terrenys molt pròxims al parc de bombers de la Zona Franca i del moll Príncep d’Espanya del port de Barcelona, al sud de la ronda litoral.
Inversió del port
Els 38 milions d'inversió de Red Eléctrica permetran el subministrament elèctric al port, que té un gran projecte d'electrificació dels molls al qual destinarà 110 milions d'euros en el seu projecte Nexigen per descarbonitzar l'activitat portuària i millorar la qualitat de l'aire. D'aquest total, 90 milions corresponen a les inversions que es faran en els sistemes OPS (onshore power supply) per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica general un cop estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d'origen 100% renovable. Els 20 milions d'euros addicionals són necessaris per desplegar la xarxa que inclou la connexió d'alta tensió a la subestació de Red Eléctrica i el desplegament de la xarxa de mitjana tensió per tot el recinte portuari.
L'objectiu és que el 2030 el port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d'atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, amb la qual cosa s'eliminaran 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l'activitat portuària. A llarg termini, l'electrificació dels molls del port de Barcelona serà una peça clau per assolir el propòsit de ser un port climàticament neutre el 2050.