Energia

Per què els clients es passen en massa a la tarifa regulada del gas?

Les grans comercialitzadores reconeixen una allau de peticions perquè el preu és “imbatible”

Gas natural
3 min

BarcelonaLes quatre companyies que a Espanya poden oferir la tarifa regulada del gas (la TUR) reconeixen que hi ha una “autèntica allau” de peticions de clients que s’hi volen acollir. Per què? El motiu és claríssim: “el preu de la TUR és actualment imbatible”. La clau està en el fet que aquesta tarifa està regulada i subvencionada per l’Estat, en un moment en què el preu del gas en els mercats internacionals ha marcat màxims històrics –malgrat cert descens els últims dies– per la guerra d’Ucraïna. Les comercialitzadores del mercat lliure han de repercutir aquests elevats preus del gas en els mercats majoristes internacionals als seus clients i no poden competir amb la TUR.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

A Espanya, fins ara, hi havia aproximadament 6,8 milions de clients en el mercat lliure i 1,8 milions de clients en el regulat. Però ara la proporció està canviant a passos de gegant. Naturgy, la principal empresa del sector (77% de quota de mercat a l’Estat) –que té filials tant en el mercat lliure com en el regulat–, donava algunes xifres aquesta última setmana. La companyia ha hagut de reforçar l’equip d’atenció al client del negoci de la TUR. Segons la companyia, ha multiplicat per dotze el nombre d’operadors d’atenció al client, i alhora ha reforçat també el canal d’atenció web. Un equip d’operadors que ha d’atendre més de 5.000 consultes diàries de clients.

Des que el govern espanyol va modificar les condicions de la TUR en el seu últim paquet de mesures per abaratir el preu de l’energia, aprovat el mes passat i que entre altres aspectes fa extensiu aquest gas subvencionat a les calderes comunitàries, la companyia ha atès més de 63.000 noves sol·licituds de contractació de la TUR.

De fet, el canvi a la TUR per a un client és senzill. Només ha de contactar via telefònica, per web o presencialment amb la comercialitzadora i demanar el canvi. Per fer-ho, s'ha d’aportar el CUP (el número de punt de subministrament) que el client trobarà al rebut. La comercialitzadora del mercat regulat s’encarrega aleshores de fer el canvi. Però davant l’allau actual, hi pot haver certs retards en fer-se efectiu.

Fonts d'una altra de les operadores, però, asseguren que fan el canvi en només quatre dies de mitjana des que el client signa el nou contracte. Fonts d’aquesta comercialitzadora expliquen que també han hagut de reforçar els equips d’atenció al client per aconseguir que el temps d’espera al telèfon no superi els quatre minuts.

El client ha de tenir en compte, però, alguns aspectes. Quan demana el canvi a la comercialitzadora regulada li enviaran (normalment per mail) el nou contracte, que haurà de tornar signat. Un cop la comercialitzadora rep aquest contracte, ho ha de comunicar a la distribuïdora, que té set dies per gestionar el canvi. Un cop a la TUR, el client manté els contractes de manteniment que tenia fins al seu venciment. Però la comercialitzadora TUR no pot fer ofertes d’aquest tipus de servei. Per tant, el client de la TUR haurà d’espavilar-se per contractar el manteniment de la caldera amb un operador autoritzat quan venci el contracte que tenia per conservar en bones condicions la instal·lació.

El preu de la TUR és tan favorable per al client que, per exemple, Holaluz ha decidit deixar el negoci del gas i ha demanat passar a la comercialitzadora regulada tots els seus clients d’aquest hidrocarbur. La companyia que presideix Carlota Pi considera que no podia competir en el mercat del gas.

Una part del problema ve de la pandèmia. Amb el confinament, el preu del gas als mercats internacionals es va enfonsar i les companyies van trencar els seus contractes a mitjà i llarg termini, perquè el preu que tenien pactat era molt superior al que podien repercutir als seus clients. Però amb la represa econòmica i la guerra d’Ucraïna, la situació s’ha revertit totalment. Les empreses que van trencar els seus contractes havien de pagar el gas al mercat spot (diari), amb preus pels núvols, i això els obligava a cobrar unes quantitats molt elevades als clients, cosa que ha fet molt més atractiva la TUR a l'estar subvencionada per l’Estat.

Competència investiga l’accessibilitat a la TUR

Malgrat que les comercialitzadores tenen l’obligació de passar els clients que ho demanin a la TUR, els últims dies hi ha hagut queixes i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència “ja investiga si l’accessibilitat i transparència estan garantides”, segons va informar el ministeri per a la Transició Ecològica. A Espanya hi ha quatre companyies que poden oferir la tarifa regulada: Baser (Total), Energia XXI (Endesa), Curenergia (Iberdrola), i Comercializadora Regulada Gas & Power (Naturgy).

La TUR té tres trams en funció del consum anual. A la TUR 1 (fins a 5.000 kWh/any) es paga un fix de 5,03 euros al mes; a la TUR 2 (de 5.000 a 15.000 kWh/any) el fix són 9,52 euros mensuals, i a la TUR 3 (de 15.000 a 50.000 kWh/any) la part fixa són 20,54 euros. Pel que fa al consum, va de 0,63 €/kWh per a la TUR 1 fins a 0,58 €/kWh a la TUR 3. Per tant, qualsevol contracte que tingui aproximadament una tarifa de més de 0,6 €/kWh, que són pràcticament tots, surt més car a l’usuari.

stats