Energia

Els canvis de companyia elèctrica sense consentiment del client van augmentar el 360% el 2021

Competència fa un toc d'atenció a Naturgy, Endesa, Iberdrola i Holaluz

Comptadors de la llum
2 min

BarcelonaLa Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) ha detectat un augment dels canvis de companyia elèctrica sense el consentiment del client a causa d'errors en el codi de subministrament (CUPS) –una mena de DNI de cada instal·lació– en els nous contractes. Per això, l'organisme de competència ha fet un toc d'atenció a les companyies Iberdrola, Endesa, Naturgy i Holaluz, amb una sèrie d'obligacions jurídicament vinculants per evitar aquests errors.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'organisme regulador dels mercats va detectar que les denúncies rebudes "per canvis de companyia elèctrica sense el consentiment dels clients i causats per codis de subministrament (CUPS) erronis en els nous contractes, van augmentar un 360% el 2021, i van continuar en creixement el primer semestre del 2022", segons indica en un comunicat publicat aquest dimecres.

El problema s'origina quan a l'usuari que demana un canvi de companyia li és assignat per error un codi de subministrament (CUPS) d'un altre client. El pes d'aquest tipus de reclamacions va continuar creixent en el primer semestre del 2022, fins a duplicar-se i representar el 31% del total. L'ens que vetlla pel bon funcionament del mercat obligarà les empreses a mostrar "de forma clara i separada al client" les dades de titular, direcció i CUPS durant la contractació. Alhora, reclama que se sol·liciti confirmació d'aquestes dades si es detecten discrepàncies.  

Quan es donen aquests encreuaments de codis, el consumidor que perd el seu número habitual deixa de ser subministrat pel comercialitzador habitual i desconeix el nom de l'empresa que va realitzar el canvi erròniament. Segons detalla la CNMC, si aconsegueix saber quina companyia és, aquesta no el reconeixerà com a client i "tindrà molt difícil reclamar".  

En el pitjor dels casos, assenyala la CNMC, el client podria patir un tall de subministrament si el consumidor al qual se li va assignar el codi per error es dona de baixa o deixa d'abonar les factures.  

Per això, la CNMC ha establert "noves cauteles" per evitar aquestes situacions. Així, exigeix que abans de sol·licitar un tall de subministrament es descarti que s'hagi produït un encreuament de codis erronis. De la mateixa manera, també s'obliga a contactar amb l'usuari i "acreditar davant del regulador aquests contractes en cas de ser necessari". L'empresa energètica responsable de l'error haurà de sol·licitar al comercialitzador previ que restableixi el servei del consumidor afectat.

stats