Transició energètica
Energia28/03/2023

Acord a la UE: hi haurà d'haver un carregador de cotxe elèctric almenys cada 60 quilòmetres

Els estats hauran de col·locar un punt de recàrrega per a camions i autobusos cada 120 km i un d'hidrogen cada 200

Brussel·lesNova mesura de la Unió Europea per fer efectiva d'una vegada per totes la transició energètica i potenciar la compra de vehicles elèctrics en detriment dels de motor de combustió. Aquest dimarts el Consell i el Parlament Europeu han acordat que obligaran les administracions estatals a instal·lar un carregador per a cotxes elèctrics almenys cada 60 quilòmetres el 2026. Pel que fa a camions i autobusos, que requereixen uns punts de recàrrega més potents, l'objectiu és que n'hi hagi un cada 120 quilòmetres el 2028. També hi haurà d'haver centres de proveïments d'hidrogen cada 200 quilòmetres el 2031.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Només s'exclouen d'aquests objectius algunes carreteres molt específiques, amb poc espai als vorals, amb molt poc trànsit o situades en zones inhòspites. "L'acord envia un senyal clar als ciutadans i a tot el sector automobilístic que s'instal·laran infraestructures de recàrrega i estacions de serveis per a combustibles alternatius, com l'hidrogen", ha assenyalat Andreas Carlson, el ministre d'Infraestructures de Suècia, el país que presideix el Consell de la UE aquest semestre.

Cargando
No hay anuncios

El text acordat també preveu que els ports més importants de la Unió Europea, que reben molts creuers i portacontenidors, hagin de subministrar-los punts de recàrrega d'electricitat a partir del 2030. A més, no més tard del 2025 els aeroports hauran d'alimentar amb electricitat els avions aparcats als fingers i el 2030 totes les aeronaus.

Cargando
No hay anuncios

L'objectiu d'aquesta mesura, que forma part d'un paquet més gran d'iniciatives comunitàries per potenciar la transició energètica, és fer la vida més fàcil als usuaris de vehicles elèctrics i potenciar a la llarga que els europeus acabin optant per comprar aquest tipus de cotxes i no de gasolina o dièsel. La Unió Europea pretén reduir de manera substancial la quantitat d'emissions de diòxid de carboni que els vehicles emeten, que representen més del 70% del total d'aquestes partícules que la UE emet a l'atmosfera.

Acord definitiu per jubilar els cotxes de motor de combustió el 2035

D'altra banda, aquest dimarts la Unió Europea ha acordat de manera definitiva prohibir la venda de vehicles de motor de combustió que emeten emissions contaminants a partir del 2035, després que Alemanya, que ho va bloquejar a última hora, hagi cedit i hi hagi votat a favor. Els socis liberals del govern alemany –enfonsats en les enquestes i amb l'objectiu de marcar línia pròpia a la coalició– demanaven excloure de la prohibició els cotxes de combustibles sintètics, també coneguts com a e-fuels. Tanmateix, només han aconseguit un compromís ferm de la Comissió Europea en el sentit que en un futur proposarà una normativa per excloure d'aquesta prohibició els cotxes de motor de combustió nets.

Cargando
No hay anuncios