Empresaris i economistes reclamen fons europeus per canviar el model turístic català
Els experts aposten per una nova gestió estratègica conjunta que canviï l'oferta i permeti seleccionar la demanda
BarcelonaEls fons europeus Next Generation són una oportunitat per canviar el model turístic català, segons un estudi elaborat pel Grup d'Experts per a la Reactivació de l'Economia Catalana (Gerec), presentat aquest dimecres pel president de la patronal Pimec, Antoni Cañete, i el degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya, Oriol Amat. Cañete ha assegurat que com a conseqüència de la pandèmia el sector està en una situació "critica" i Amat ha destacat que aporta més de l'11% al producte interior brut de Catalunya i dona ocupació a més de 400.000 persones de 80.000 empreses.
L'informe conclou que, igual que Catalunya va ser líder en el turisme de masses, ara "pot ser pionera en l'economia del visitant", com ha indicat Ángel Díaz, portaveu del Gerec i president d'Advanced Leisure Services. "Els fons Next Generation són una oportunitat única", ha indicat. El grup d'experts considera que s'ha de passar d'un turisme massiu a un model que ja no faci distincions entre el turisme de vacances i el turisme de negocis, sinó que vagi més enllà per actuar tant sobre l'oferta com sobre la demanda –quins visitants es volen captar– amb la implicació de tots els grups d'interès, comptant amb les empreses del sector però també amb l'administració, amb negocis d'altres sectors que indirectament també es beneficien del turisme i amb la comunitat, que en pateix les conseqüències.
Un canvi de model que hauria de passar per la digitalització, la transició ecològica i l'acompliment dels objectius de desenvolupament sostenible, la cohesió territorial i social, i la igualtat de gènere. Uns objectius que, segons Díaz, s'adapten a les exigències de les ajudes europees per a la recuperació.
L'informe, a més d'aquestes transformacions de Catalunya com a destinació turística, també aposta per una millor formació dels empleats del sector per crear una ocupació de més qualitat –tant en retribucions com en condicions de treball–, així com per un canvi en el model d'indicadors del sector. Fins ara, ha dit Díaz, tot s'ha centrat en quantificar el nombre de visitants, el nombre de pernoctacions als hotels i els diferents indicadors per mesurar la despesa turística. Segons ha explicat, s'ha de girar full "al model de quantitat, que ha portat part dels problemes lligats al turisme", per passar a un model més qualitatiu. "Potser s'han de qüestionar alguns models", ha indicat.
En aquest sentit, Díaz ha insistit que es dugui a terme una gestió estratègica conjunta, amb la participació de totes les parts implicades, i incloure nous indicadors per mesurar l'impacte del sector, com poden ser l'impacte fiscal, la creació d'ocupació juvenil, el reforçament de la marca Barcelona i la marca Catalunya, i l'impacte en la qualitat de vida de les persones, entre altres.
Rescat a curt termini
L'expert aposta per dos tipus diferents d'actuacions. Unes a curt termini, basades en les ajudes al sector. En aquest sentit, tant Amat com Cañete han advocat per ajudes directes i ràpides a les empreses del sector i quitances en els crèdits ICO. "El sector està amb l'aigua al coll", ha assegurat Cañete, i Amat ha indicat que "el primer repte és salvar tot el que es pugui" perquè aquest serà un dels sectors que més tardaran en recuperar-se i "no podem renunciar al turisme".
El portaveu del Gerec ha recordat que hi haurà molta competència per captar els fons europeus i per això ha demanat que des de Catalunya es presentin projectes que impliquin els diferents grups d'interès. "Demanem a les institucions, empresaris i agents socials que treballin en aquests projectes", ha dit.