Economia09/07/2019

L’empresa podrà restar del sou els retards del treballador

L’Audiència Nacional dona la raó a un ‘call center’ per descomptar del salari els minuts de menys a la feina

E. Escriche / P. Solanas
i E. Escriche / P. Solanas

BarcelonaSi un treballador arriba tard a la feina, l’empresa li pot descomptar part de la nòmina del temps que no ha treballat. La mesura l’avala una sentència d’un jutge de la sala social de l’Audiència Nacional, que ha desestimat amb aquesta decisió una demanda de la CGT, amb el suport de la majoria de sindicats, contra la companyia de centres d’atenció telefònica Atento. La demanda es va presentar el 6 de maig, tot i que no es va donar a conèixer fins ahir.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El sindicat CGT va denunciar que l’empresa en qüestió restava de la nòmina els períodes proporcionals al retard i que, a més, no permetia compensar els treballadors allargant-los la jornada. A més, també va alertar que la companyia imposava sancions disciplinàries a aquests treballadors. Això últim Atento ho matisa: només sanciona en casos reiterats i absències injustificades. La sentència deixa clar que restar part del salari a l’empleat perquè entra tard no suposa una multa.

Cargando
No hay anuncios

“No existeix un dret del treballador que la seva jornada individual es redistribueixi un cop fixada per culpa de retards injustificats”, dictamina la sentència, recollida pel diari Cinco Días. En aquest sentit, insisteix que és l’empresa qui té la capacitat d’escollir com es distribueix la jornada del treballador i, per tant, pot decidir sancionar-lo si no compleix els horaris. Segons el jutge, “quan el treballador no presta efectivament els serveis, no merita cap salari més enllà dels casos previstos legalment o convencionalment”. A més, la sentència afegeix que no es pot reclamar la part del sou “per períodes de temps, per ínfims que siguin”, en què l’empleat no fa la seva feina.

Atento és una multinacional amb 10.000 treballadors i 14 centres distribuït arreu d’Espanya. El seu conveni col·lectiu estableix que una jornada anual és de 1.764 hores, és a dir, 39 hores la setmana. L’empresa de call centers registra les hores treballades dels seus empleats amb un sistema de control horari instal·lat a l’entrada. La companyia dona fins a tres minuts als treballadors per posar-se al seu lloc des que arriben a la feina. La CGT, però, argumentava que l’empresa calcula la jornada amb un càlcul anual i, per tant, els treballadors haurien de poder compensar els minuts de retard allargant una estona.

Cargando
No hay anuncios

No obstant, per a l’Audiència Nacional, si l’empresa no sancionés o restés de la nòmina els retards, això suposaria una discriminació per als treballadors que sí que justifiquen les seves absències. La CGT encara podia recórrer aquesta sentència davant del Tribunal Suprem.

Registre horari

Des de l’entrada en vigor del registre horari, el 12 de maig passat, les empreses estan obligades a deixar constància del temps que els treballadors passen a la feina. L’objectiu de la mesura impulsada pel govern espanyol és fer aflorar les hores extres no remunerades que es fan. Les companyies que no ho facin s’hauran d’enfrontar a sancions, però algunes ja han trobat maneres d’esquivar la nova normativa.