El Radar

La cervesa Moritz surt de pèrdues per primer cop

Imatge d'arxiu d'una celebració a l'exterior de la Fàbrica Moritz, al centre de Barcelona.
3 min

Són només 33.000 euros: un petit pas per al món corporatiu, però un gran pas per a Moritz. Aquests són els beneficis que va obtenir l’any passat la companyia cervesera, suficients per sortir de pèrdues per primera vegada des del seu renaixement, l’any 2004.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els guanys són prou petits perquè no permetin maquillar les pèrdues de gairebé 37 milions acumulades des del 2004, però Moritz ha sabut trobar la manera de capgirar els seus comptes després de gairebé dues dècades seguides en números vermells. I això que el 2021 la facturació es va situar en 17 milions d’euros, xifra que tot i suposar un 19% més que l’any del confinament, suposa el registre més baix des del 2014.

El més sorprenent és la manera com la companyia va assolir els beneficis. Normalment, el principal cost que té Moritz és el de comprar tot el necessari per fer les seves cerveses, com ara el llúpol o el vidre de les ampolles. De forma xocant, però, la companyia va aconseguir reduir aquests costos en una proporció mai vista durant tota la seva història... i malgrat que la inflació ja va començar a pujar amb molta força durant el 2021. Aquesta reducció de costos molt probablement explica que, al final de l’any, el resultat acabés sent positiu. 

Evolució de Moritz

Facturació

En milions d’euros

Cost dels aprovisionaments

En percentatge sobre la facturació

Benefici

33.000

19,2

18,9

18,9

18,0

17,9

17,0

15,6

14,3

13,3

12,5

64%

59%

60%

59%

10,9

61%

10,4

10,0

54%

58%

62%

8,0

58%

58%

60%

58%

56%

66%

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Facturació

En milions d’euros

Cost dels aprovisionaments

En percentatge sobre la facturació

2008

8,0

66%

2009

10,0

56%

2010

10,4

58%

2011

10,9

60%

2012

12,5

58%

2013

13,3

58%

2014

15,6

58%

2015

17,9

61%

2016

19,2

59%

2017

18,9

59%

2018

18,9

60%

2019

18,0

64%

2020

14,3

62%

2021

17,0

54%

33.000

Benefici

Facturació

En milions d’euros

Cost dels aprovisionaments

En percentatge sobre la facturació

2008

8,0

66%

2009

10,0

56%

2010

10,4

58%

2011

10,9

60%

2012

12,5

58%

2013

13,3

58%

2014

15,6

58%

2015

17,9

61%

2016

19,2

59%

2017

18,9

59%

2018

18,9

60%

2019

18,0

64%

2020

14,3

62%

2021

17,0

54%

33.000

Benefici

En concret, mentre que de mitjana es gastava el 60% del que ingressava en comprar les mercaderies i les primeres matèries necessàries per fer els seus productes, l’any passat aquests costos tan sols van suposar un 54% de la seva facturació, segons els comptes de la companyia publicats al registre mercantil. “Hem dut a terme una contenció de costos molt gran”, admet un portaveu d’Ágora, el grup saragossà propietari de Moritz.

Segons aquest portaveu, els contractes a llarg termini van permetre a la companyia estalviar diners l’any passat. Però aquest 2022, amb la inflació desbocada, admet que les despeses “pujaran molt” i “no pots repercutir-ho tot al consumidor”. Per això, la conclusió és que els beneficis probablement han estat “circumstancials” i que no es repetiran enguany.

Els propietaris hi injecten 4 milions

Els registres acumulats any rere any per Moritz han forçat la família Roehrich, propietària de la cervesa, a anar fent aportacions de capital per tapar les pèrdues. El 2021 no va ser una excepció: per cobrir els números vermells d’anys anteriors els accionistes van haver de fer una aportació de 4 milions d’euros a la companyia (executada a través de la condonació de crèdits que els socis havien prestat a Moritz). Un any abans els mateixos socis havien condonat préstecs per valor de 3 milions d’euros a la cervesera, que té 24 treballadors.

A banda de la producció de cervesa, Moritz també està vinculat a dos establiments: la Fàbrica Moritz i el bar Velódromo, tots dos a Barcelona. Abans de la pandèmia, entre tots dos facturaven prop de 9 milions d’euros (la meitat que la cervesera) amb resultats desiguals: mentre que la primera va guanyar gairebé 2 milions el 2019, el Velódromo va quedar a pocs euros de no tenir pèrdues.

Després d’un 2020 per oblidar, però, l’any passat van tornar a tenir pèrdues: entre els dos locals van perdre un milió (740.000 euros la Fàbrica i 305.000 euros el bar) i la seva facturació encara es va quedar a la meitat de la que tenien en l’any precovid.

El grup Ámbar, capçalera de Moritz, també va patir pèrdues de més de 4 milions d’euros l'any passat i va facturar 169 milions, lluny encara dels 204 milions del 2019.

stats