Les autopistes de Cedinsa van guanyar un 20% menys l'any abans de perdre l'Eix Transversal
La concessionària va rebaixar ingressos en 1,2 milions d'euros el 2022
BarcelonaCedinsa, la principal concessionària d'autovies de peatge a l'ombra de Catalunya, va tancar el 2022 amb un benefici net de 22,67 milions d'euros, pràcticament un 20% menys que l'exercici anterior, quan va guanyar 28,28 milions, segons els comptes consolidats presentats al Registre Mercantil. Aquests resultats són els últims de la concessionària abans de perdre l'explotació de la C-25, l'Eix Transversal, que la Generalitat va decidir recuperar aprofitant una finestra que s'obria al contracte.
La concessionària, que també explota l'Eix del Llobregat (C-16), l'Eix d'Aro (C-35) i l'Eix del Ter (C-17), ja va superar el 2021 el fort impacte del covid. Tot i això, el 2022 va veure com la xifra de negoci perdia poc més d'un milió d'euros, i passava dels 112,7 milions el 2021 als 111,4 milions el 2022. Tot i això, queda lluny el sotrac pandèmic. El 2020 la xifra de negoci havia caigut a només 90,7 milions i el benefici va quedar en poc més de 21 milions, quan un any abans, el 2019, l'anterior a l'esclat del covid, havia facturat 112,6 milions i els guanys havien pujat fins als 30,13 milions.
El peatge a l'ombra consisteix en un sistema en què la constructora finança l'obra i després cobra de l'administració que ha fet la concessió –en aquest cas la Generalitat– en funció del trànsit que registra la via. La concessió de l'Eix Transversal acabava el 2040, mentre que la de la C-17 acaba el 2039 i la de les dues altres vies de la companyia el 2038.
La Generalitat, però, va decidir al novembre de l'any passat recuperar l'Eix Transversal, en l'operació financera més important de la seva història. Així, el Govern va decidir pagar 479 milions d'euros a la concessionària per recuperar la via. Una operació que, segons el departament que dirigeix la consellera Natàlia Mas, permetrà a la Generalitat estalviar-se 791 milions d'euros fins al 2040, quan acabava inicialment la concessió.
Litigi pendent
La companyia, que inicialment van constituir constructores catalanes, però que ara està controlada pel fons francès Vauban Infrastructure Partners, reconeix en el seu informe de gestió que aquesta operació no afecta els seus comptes del 2022. Però indica que ha donat de baixa l'actiu, incloses les despeses financeres diferides i les provisions associades al manteniment i reparació, amb un impacte positiu de 42,6 milions d'euros.
No obstant això, recorda que va presentar un recurs contenciós administratiu al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra la decisió del Govern –encara per resoldre– i va demanar mesures cautelars perquè quedés suspesa la decisió de la Generalitat, però el TSJC va desestimar-les al gener d'enguany.