"Emprendre és millor que pujar al Dragon Khan"
Entrevista amb Pep Gómez, emprenedor de 19 anys i fundador de Fever
Pep Gómez assegura que ell és emprenedor "quasi per accident", però la seva trajectòria indica tot el contrari. Des de fa cinc anys, quan va muntar la seva primera empresa, no ha parat de batre rècords de precocitat. Avui té 19 anys, ja ha viscut un any i mig a Silicon Valley i ha muntat quatre empreses. L'última és Fever, una aplicació que fa 12 mesos que està creant i que ja està llesta per fer el salt entre el gran públic. Els usuaris de Barcelona ja la poden fer servir i durant el pròxim semestre s'estendrà a altres ciutats.
Pep Gómez, nascut l'any dels Jocs Olímpics de Barcelona, admet que és hiperactiu: "No em sé estar quiet... M'encanta ajuntar-me amb gent que és més intel·ligent que jo". Ell és de Castelló de la Plana i parla en el català propi de la zona, però hi intercala constantment expressions castellanes i, de tant en tant, paraules en anglès. Parla ràpid, però segurament el seu cervell és encara més veloç i per això sovint se li acumulen les paraules a la punta de la llengua. La seva empresa ja té 12 treballadors i ell és el més jove de tots. El més veterà té 30 anys.
Gómez rep l'ARA a la seu de Fever, una desendreçada oficina en una de les millors zones de Barcelona (Diagonal - Rambla de Catalunya). El seu aspecte és el d'un postadolescent, però s'expressa com un directiu de multinacional quan lloa l'atractiu de Barcelona per fitxar treballadors de fora o quan lamenta que hi hagi tanta gent que vulgui ser funcionària. Ell creu que emprendre és el millor que hi ha al món. "És una passada... Ser emprenedor és una passada", diu sense que l'hi hàgim preguntat. "Uns dies les coses van bé, d'altres van malament... És molt emocionant. M'emociona més emprendre en una empresa que pujar al Dragon Kahn".
Es nota que Gómez fa temps que està capficat en el llançament de Fever, l'aplicació amb la qual vol "canviar el món". Aquesta expressió segurament és utòpica, però el convenciment amb què la diu és l'arma més poderosa d'aquest joveníssim emprenedor. "Una persona té molta força quan té les idees clares", assegura. És gràcies a aquest convenciment que Gómez ha pogut captar més d'un milió d'euros de diferents inversors (els noms dels quals no vol revelar) per crear Fever.
Els orígens
Per entendre qui és Pep Gómez cal saber abans qui és Bernardo Hernández, director mundial de productes emergents de Google i l'únic espanyol en la cúpula directiva de la multinacional. Gómez, fent gala de la seva hiperactivitat, organitzava constantment actes relacionats amb l'emprenedoria i les noves tecnologies al seu Castelló natal. Això era quan encara estudiava ESO. Ell, però, ja havia tastat el món de l'empresa amb 14 anys -havia creat una xarxa de microblogging orientada als músics- i s'hi havia enganxat.
Gómez es va entestar que Bernardo Hernández anés a Castelló i, tot i que no es coneixien, li enviava e-mails constantment perquè volés expressament des dels Estats Units. "Avui és un bon dia per decidir venir a Castelló el mes que ve", recorda haver escrit en un d'aquells e-mails. "Jo crec que per pesat, que és com s'aconsegueixen les coses, el tio em va dir: «Bueno, pues si es en septiembre, sí ». I va venir. El bitllet l'hi vaig pagar jo, però en turista!"
Bernando Hernández va quedar impressionat per l'empenta de Pep Gómez i el va convidar a treballar amb ell a San Francisco. Així que amb 16 anys acabats de fer Gómez va començar un procés d'entrevistes a Google, i les va superar amb èxit. Li van oferir una feina a temps complet, però no la va pode acceptar perquè era massa jove per obtenir el visat com a treballador als Estats Units, un país molt estricte amb els permisos des dels atemptats de l'11 de setembre del 2001. Tot i així, Bernardo Hernández li va oferir fer diverses feines per a ell. Hernández no només és directiu de Google, també és fundador d'empreses exitoses com Idealista i té diversos negocis paral·lels a la famosa multinacional. Dos d'aquests negocis són la consultora StepOne (que ajuda empreses tecnològiques espanyoles a implantar-se als EUA) i el fons Solón Inversiones. Malgrat la poca experiència que tenia, Gómez va treballar en totes dues empreses. "Va ser el millor MBA que m'haurien pogut pagar mai", afirma ara amb agraïment. A dia d'avui segueix d'assessor a StepOne.
Però quan feia un any i mig que era a Califòrnia, l'hiperactiu Gómez va decidir que ja en tenia prou. Fa dotze mesos es va reunir amb el seu mentor i li va dir: "M'encanta el que faig, he après molt, però vull muntar la meva pròpia companyia". I va venir a Barcelona, una ciutat que ell creu que és gairebé idèntica a San Francisco. "Madrid em pesa, em dol... és més com Nova York. En canvi, Barcelona m'encanta: no és gaire gran, hi ha moltíssimes start-ups , molt ambient internacional... És una ciutat increïble per viure-hi i per atreure talent". Sense haver anat mai a la universitat, Gómez va decidir crear Fever.
L'aplicació
Per crear aquest projecte, Pep Gómez va haver de convèncer dos socis: Jordi Tamargo i David Martínez, els fundadors de Series Yonkis, la popular web de descàrregues online . Tamargo i Martínez ja s'han venut Series Yonkis i també s'han implicat al 100% en la creació de Fever. Ara l'aplicació ja està llesta, però Gómez confessa que ha passat mesos alimentant-se "a base de salsitxes Oscar Mayer". No sembla que Pep Gómez estigui gaire preocupat pels diners ("He treballat molts mesos sense cobrar", afirma) i, de fet, mostra més interès per les noies. Un objectiu, aquest últim, per al qual Fever és una bona eina.
Fever no és una xarxa social, perquè Gómez creu que, d'alguna manera, les xarxes socials quedaran antiquades. "Seran com el telèfon o les cartes: la gent les seguirà usant". Fever és una aplicació de social discovery . Això vol dir que és una "xarxa social dinàmica, que canvia conforme tu canvies", explica. "Una xarxa social et permet estar en contacte amb la gent que coneixes, però la social discovery et permet conèixer gent que si no no coneixeries", explica.
"En funció dels teus gustos, de les cançons que penges al Facebook o dels bars que t'agraden, Fever et farà una proposta personalitzada sobre activitats d'oci que pots fer cada dia". A més, els gustos de l'usuari queden registrats i si un dia va a Madrid, per exemple, l'aplicació li recomanarà locals similars als que li agraden quan és a Barcelona. "Creiem que això serà the next big thing després de les xarxes socials", diu amb el convenciment que el caracteritza.
A Gómez no li agrada donar informació financera, però amb la boca petita explica que entre ell i els altres dos socis tenen la majoria del capital de la companyia. Un terç de les accions està en mans dels treballadors: "Perquè volem que la gent que està aquí s'ho cregui, que s'impliqui".
El futur
L'aplicació de Fever ja es pot descarregar de l'App Store gratuïtament, però per accedir-hi cal invitació. "No és perquè vulguem ser exclusius, sinó perquè volem controlar la implantació", afirma. La primera ciutat on està present és Barcelona i aquest mateix estiu aniran a Marbella, que servirà com a experiment per anar a Madrid immediatament després. L'objectiu és fer el salt als EUA abans que s'acabi l'any. A San Francisco? "O Nova York", respon.
Sent tan jove i havent cremat etapes tan ràpidament, Gómez es queda parat quan li preguntem com es veu quan tingui 30 anys. S'ho pensa i respon: "Tant de bo que pugui seguir a Fever, però crec que estaré muntant companyies". Segueix reflexionant i remata: "Si he après alguna cosa en aquest temps m'agradaria estar-ho ensenyant a persones que estiguin en la mateixa situació en què ara estic jo i que no sàpiguen què fer quan vulguin començar".
La conclusió és que, quan sigui gran, Pep Gómez vol ser Bernardo Hernández.