AEROLÍNIES

Un “embolic” de Ryanair deixa 400.000 passatgers a terra

El Prat, un dels aeroports amb més cancel·lacions per una mesura que afectarà 50 vols al dia fins al novembre

Dos avions de Ryanair sobre la pista de l’aeroport de Marsella. El gegant irlandès dels cels suspendrà al voltant de 2.000 vols les pròximes sis setmanes.
Quim Aranda
19/09/2017
3 min

LondresFins a 400.000 passatgers es veuran afectats les pròximes sis setmanes per la cancel·lació diària d’uns 50 vols anunciada ahir per Ryanair, la segona línia aèria en nombre d’operacions al Prat i la primera d’Europa. El cost que assumirà la companyia irlandesa en compensacions serà d’uns 20 milions, va admetre a la tarda en conferència de premsa des de Dublín el màxim responsable de la firma, Michael O’Leary. Els aeroports que més veuran alterada l’oferta habitual seran els de Barcelona, Brussel·les, Dublín, Lisboa, Stansted (Londres), Madrid, Milà, Bèrgam, Porto i Roma Fiumicino. En total, la companya suprimirà uns 2.000 trajectes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Encara que les cancel·lacions van començar divendres, la decisió de Ryanair té lloc després d’un diumenge diabòlic, en què 82 dels vols programats no es van poder enlairar per manca de pilots amb què operar-los, segons la premsa britànica, raó que Michael O’Leary va desestimar. El mal temps que ha patit bona part d’Europa els últims dies, els retards acumulats i la necessitat de descans dels pilots, juntament amb una mala assignació dels torns de vacances, han provocat que Ryanair no tingués personal per cobrir tots els torns. “Ens hem fet un embolic amb les vacances dels pilots”, va fer el controvertit directiu. A més, un altre dels problemes a què s’ha enfrontat la companyia, però que O’Leary no va esmentar, és la marxa de 140 pilots a la rival Norwegian.

En molts casos, els passatgers es van assabentar de les supressions un parell d’hores abans d’agafar l’avió, cosa que va provocar la indignació entre els clients, que es va deixar sentir especialment a les xarxes socials.

Afectacions al Prat

Un altre dels efectes del desastre operacional va ser la caiguda del 3% del valor en borsa de les accions del gegant del low cost. En un intent d’apaivagar els ànims i mantenir un nivell acceptable d’informació, a diferència del que havia passat divendres i diumenge, la companyia es va afanyar a publicar ahir al migdia les cancel·lacions entre dilluns i dimecres. A Barcelona ahir es van cancel·lar cinc vols: dos en direcció a Porto, un a Dublín, un a Bèrgam-Milà i un a Stansted. Pel que fa a l’Estat, es va suspendre l’Eivissa-Frankfurt i quatre operacions més des de Madrid Barajas.

Avui cinc vols més seran cancel·lats des de Catalunya. En aquesta ocasió, dos cap a Fes que havien de sortir del Prat, un cap a Maó, també des de la capital catalana, i els que s’havien programat a Girona en direcció a París i Torí. Tres trajectes des de Madrid i un des de Santiago de Compostel·la són les altres alteracions a l’Estat, a més del de Maó, que havia de tornar a Barcelona. Demà quatre vols del Prat seran suspesos: a Brussel·les, Vigo, Venècia-Treviso i Eivissa. Tres dels vols des de Madrid també es cancel·laran.

El compromís de la companyia adquirit per O’Leary és que a última hora d’ahir apareixerien a la pàgina web la resta d’afectacions fins a l’entrada en vigor del període d’hivern, l’1 de novembre, quan es redueix el nombre d’operacions i Ryanair espera tornar a la normalitat. La línia aèria va complir i les restriccions de vols arribaran fins al pròxim 28 d’octubre. O’Leary també va assegurar que al llarg de la tarda d’ahir, i en les pròximes hores i dies, els viatgers afectats rebrien un correu electrònic que els anunciaria les cancel·lacions i els oferiria alternatives sense cap cost. En cas que els clients no les acceptin els serà retornat l’import íntegre dels viatges.

Compensacions

D’acord amb la normativa europea, els passatgers afectats podran demanar una compensació de 250 euros per vol sempre que hagin rebut una notificació de l’anul·lació del seu viatge amb menys de dues setmanes sobre la data prevista.

Però a aquells clients que no tinguin en vigor una assegurança per a aquesta mena d’eventualitats, els serà molt difícil recuperar diners que ja hagin hagut d’avançar en concepte de reserves d’hotels o apartaments, lloguer de cotxes o altres serveis turístics si els resulta impossible traslladar-se en els nous dies i horaris que els ofereixi Ryanair com a alternativa.

stats