EDreams s’ensorra a la borsa per la desbandada d’Iberia i British
Les accions de l’agència cauen un 60% en un dia i la CNMV en suspèn la cotització
BarcelonaQuan eDreams va sortir a la borsa, a l’abril, l’empresa va protagonitzar l’estrena al parquet més gran a Espanya en tres anys -des de la de Bankia- per volum econòmic. Però el seu camí en els parquets s’està convertint en un rosari de desgràcies. Si les accions de la companyia ja cotitzaven en els últims mesos amb un descompte del 75% en relació al preu de sortida a la borsa, ahir el parquet els va donar una nova estocada tan feridora que la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) es va veure obligada a suspendre’n la cotització. L’agència de viatges online dirigida des de Barcelona per Javier Pérez-Tenessa -tot i que té seu a Luxemburg- es va enfonsar gairebé un 60% al parquet en només uns minuts: just després de l’instant en què Iberia i British Airways van anunciar que retiraven amb efecte “immediat” els seus vols del portal.
Els títols estaven cotitzant al voltant dels 2,5 euros i van caure de cop fins als 1,2 euros, un descompte del 90% respecte als 10,25 euros amb què l’empresa es va estrenar al parquet. Va ser aleshores, a només mitja hora del tancament dels mercats, quan el regulador va decidir suspendre la cotització.
La decisió d’IAG -el grup que aplega les dues aerolínies que van protagonitzar la desbandada, a més de Vueling- va ser una resposta als “incompliments [d’eDreams] de la seva obligació d’informar amb transparència els clients sobre el preu total del bitllet des de l’inici del procés de reserva”, segons van afirmar les companyies en un comunicat. IAG ha pres la decisió pel fracàs de les negociacions amb eDreams, i ha retirat els vols no només del portal principal (eDreams.com) sinó també d’Opodo, a França, que pertany al mateix grup, Odigeo. Tot i així, asseguren que continuen “negociant amb Odigeo [...] per intentar arribar com més aviat millor a un acord i tornar a implementar les tarifes que compleixin amb les obligacions”.
eDreams ho porta a Competència
Però eDreams va respondre al vespre que les raons reals que hi ha al darrere de la decisió d’IAG “no tenen res a veure” amb incompliments de l’agència de viatges, sinó que Iberia i British “intenten imposar una política de nova distribució [d’ingressos] amb les agències de viatges”. La companyia va anunciar en un comunicat que ha presentat una queixa contra l’autoritat de Competència del Regne Unit i que en presentarà en més països la setmana que ve. A més, l’empresa va dir que, “en contra del que indiquen” les aerolínies, les negociacions encara s’estaven desenvolupant, i hi havia una reunió prevista per a la setmana que ve. Finalment, eDreams va quantificar en un 1,42% l’impacte de les dues aerolínies en la facturació dels portals afectats i va afirmar que els clients d’IAG són “majoritàriament de negocis”, mentre que el públic objectiu d’eDreams és més aviat vacacional.
Els bitllets d’aquestes companyies comprats amb eDreams abans del trencament de la relació amb Iberia i British Airways continuen sent vàlids, i eDreams podrà continuar gestionant-los fins al dia del vol. Però ja no en podrà vendre més fins que no es resolgui el conflicte. Els vols de Vueling no es veuen afectats per la mesura i la companyia continua venent-los “amb total normalitat”, va afirmar una portaveu de l’aerolínia catalana, tot i que forma part del grup IAG.
“Hem negociat sense descans amb Odigeo des de fa moltes setmanes per intentar arribar a un acord que protegeixi els nostres clients i respecti l’obligació d’informar del preu amb transparència”, va afirmar Víctor Moneo, director de vendes d’Iberia i British Airways a Espanya en un comunicat.
Els nous problemes per a eDreams sumen turbulències a la ja de per si accidentada trajectòria de l’agència de viatges des de la sortida a la borsa. El descens del preu va venir per una fixació del preu de sortida a la borsa elevada i per una previsió de resultats optimista que ha hagut de ser corregida en dues ocasions en els últims dos mesos.