L’altre gran debat és com repartir els diners. Espanya i França proposen que sigui a través de transferències directes, però Holanda només vol sentir a parlar de crèdits, cosa que engreixaria encara més l’endeutament dels que més els necessitin. Per això també entra en joc el pressupost de la UE, que seria el braç que permetria articular més transferències, però que ja és per si sol un debat espinós i que explica que la discussió s’allargui fins al juny malgrat “l’atmosfera d’urgència” que constaten fonts europees i malgrat, també, el feble missatge polític que s’envia als ciutadans.
1. Què passa amb els ‘coronabons’?
La discussió sobre la mutualtizació del deute s’ha anat moderant vist el tabú que suposa per al nord d’Europa. En la seva versió més pura només la defensa Itàlia. Espanya, França o el Parlament Europeu han presentat propostes que rebaixen la mutualització de riscos per intentar acostar posicions amb Berlín i la Haia.
2. ¿Pot resoldre’s el conflicte amb més crèdits barats?
Els del sud volen que els diners del fons es reparteixin amb transferències en funció de l’impacte de la crisi per no haver d’endeutar-se més, però el nord exigeix responsabilitat i disciplina fiscal, creu que la Comissió no té la tasca d’endeutar-se i repartir diners i defensa que es donin crèdits.
3. Què està en joc?
Si no hi ha una resposta conjunta la crisi impactarà de manera asimètrica, amb països molt més tocats que la resta. Però, a més, si la resposta només queda en mans de les hisendes estatals també està en joc el mercat únic, que veurà com les empreses alemanyes, per exemple, tenen més opcions de sortir-ne vives que les italianes o les espanyoles.