El nou director de l’aeroport de Girona defensa que les taxes són competitives
Vicent Pallarès no creu que el tancament de la base de Ryanair impliqui una reducció de vols
Vilobí d'Onyar“Les taxes de l’aeroport de Girona són de les més competitives dels aeroports europeus”. Així ho ha defensat el nou director de Vilobí d’Onyar, Vicent Pallarès, durant la seva primera compareixença amb la premsa des que a principis de setembre va agafar el relleu del seu antecessor, Lluís Sala. Pallarès ha defensat que no comparteix la demanda de la Generalitat i del sector turístic i empresarial gironí de rebaixar les taxes aeroportuàries perquè “només representen el 8% del cost d’una operació” i, en canvi, el cost del combustible “supera el 60%”. “Les taxes tenen una rellevància reduïda, no són determinants”, ha subratllat abans de recordar que Aena reduirà un 1% les taxes de tots els aeroports l’any vinent.
“Les companyies aèries es posicionen en relació als mercats. No venen a Girona per l’aeroport, venen per la destinació”, ha insistit. A més, el nou titular de la infraestructura ha apuntat que ja hi ha bonificacions per a noves companyies o per a determinades rutes, i ha restat importància a la demanda de Ryanair de rebaixar els costos operatius per poder continuar operant des de Vilobí: “Està acostumada a demanar de tot i més”. De fet, per a Pallarès, el tancament de la base dels irlandesos “no implicaria un cessament de l’activitat de Ryanair” perquè és un “tema conjuntural” que no té res a veure amb el funcionament de l’aeroport, perquè és “com un vestit a mida de l’operativa de Ryanair”.
En aquest sentit, el director ha apuntat que la companyia irlandesa s’ha posicionat per adquirir els A320 de Thomas Cook, cosa que demostra que “la intenció de Ryanair de créixer”. Una possible compra que, alhora, podria compensar el retard en l’entrega dels Boeing Max 737, que és un dels motius que va donar la companyia per justificar el tancament de la base a Girona.
La quarta pista del Prat
Pallarès calcula que el primer semestre del 2020 tindran elaborat el pla director de l’aeroport, que marcarà l’estratègia a seguir els pròxims anys. Uns plans de futur que, per al nou responsable, passen per reforçar el seu paper com a quarta pista de l’aeroport de Barcelona. “Ara ja és complementari i dona una obertura al Prat”, ha assenyalat. En aquest sentit, ha recordat el compromís del ministeri de Foment de construir un baixador del TAV que connecti la infraestructura amb l’alta velocitat, tot i que ha reconegut que no hi ha cap partida econòmica prevista, ni un calendari, i que dependrà del nou govern que es formi després de les eleccions del 10-N.
Una altra de les demandes tant de la Generalitat com del sector turístic i empresarial és que les companyies de baix cost no puguin operar des del Prat, i que ho facin des de Girona i Reus, per reforçar el seu paper com a aeroports secundaris i complementaris de Barcelona. Una estratègia que no comparteix Pallarès, que ha defensat que puguin operar des de qualsevol aeroport.
El nou director també s’ha compromès a buscar noves companyies que operin des de Vilobí d’Onyar, on actualment més del 70% dels passatgers són de Ryanair. Un dels mercats que creu que té més potencialitat és el de l’Europa de l’Est i Rússia i ha refermat el seu compromís de treballar amb el territori per atraure més grups que operin des de Girona.
Pel que fa a la crítica que va fer el el conseller de Territori, Damià Calvet, que va retreure que sigui el territori qui inverteixi en contractes publicitaris per establir companyies a Girona i que Aena “només pari la mà” per rebre els beneficis d’aquestes operacions, Pallarès ha recordat que el gestor aeroportuari ha invertit 100 milions d’euros a Vilobí en els últims deu anys i que està previst que en destini 360 milions més, que és la xifra prevista en el nou pla director.