Isak Andic: empresari transformador i humà

Isak Andic en una imatge d’arxiu.
Jordi Canals
16/12/2024
2 min

La marxa inesperada d’Isak Andic ens deixa amb el dolor de la separació. És ben comprensible en tractar-se del fundador de Mango, una gran empresa que va començar amb un origen humil, i que ha ajudat molta gent, començant pels seus milers de col·laboradors. Però l’Isak ens regala també un llegat important, que va més enllà de les admirables xifres econòmiques i que ens ofereix algunes lliçons per als empresaris del futur.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’Isak va arribar a Barcelona amb 14 anys, amb la seva família i sense res. Es va posar a estudiar i a treballar. I va treballar molt fins a posar en marxa la primera botiga de Mango a Barcelona l’any 1984. Ben aviat, va passar de ser emprenedor a ser empresari. Va començar una empresa, però tenia una visió a llarg termini, amb voluntat de créixer i desenvolupar-se. Les empreses necessiten estabilitat i projecció a llarg termini, i accionistes de referència compromesos per crear prosperitat. L’Isak ho va entendre així. Va tenir algunes oportunitats de vendre l’empresa, però les va rebutjar, per continuar amb el projecte i continuar engrescant el seu equip. Aquesta perseverança i el seu compromís amb les persones han permès crear molta riquesa per a molts i tenir avui una empresa de referència internacional.

Ens deixa una segona lliçó de bon empresari: saber rectificar i tornar a començar quan les coses no van bé. L’Isak va dissenyar un model exitós d’empresa per a Mango durant molts anys. Però fa uns anys, el sector va començar a canviar i la tecnologia estava avançant acceleradament. Mango va passar per una situació molt complicada. Andic va afrontar el problema, es va involucrar completament, va fer les inversions que calien i va renovar l’equip directiu, amb la incorporació de Toni Ruiz, a qui va nomenar primer executiu l’any 2018, i d’altres col·laboradors –entre ells, el seu fill Jonathan–. Un bon empresari no tira la tovallola davant de les dificultats. Analitza, pregunta, escolta i decideix, confiant molt en el seu equip. Això és el que va fer l’Isak de manera especial ara fa deu anys. Va impulsar la transformació de Mango i va posar els fonaments del creixement espectacular dels darrers anys, entre els quals destaca de manera singular l’exitosa entrada als Estats Units.

La humanitat i proximitat de l’Isak és una tercera gran lliçó. Era molt exigent en el camp professional, però sempre amb una cordialitat que ajudava l’interlocutor. Els seus col·laboradors l’apreciaven molt. Sabia donar les gràcies a tots els qui l’ajudaven en coses grans o menudes. Era un empresari amb grans objectius, però amb una humanitat considerable. Les reaccions que veiem aquests dies, especialment de persones que han treballat molts anys amb ell, reflecteixen no solament admiració per un gran projecte empresarial, sinó també per la seva qualitat personal. Volia fer una empresa humana.

També una empresa que connecti amb la societat. S’involucrava en diferents iniciatives educatives, científiques, culturals i assistencials, d’aquí i de països amb moltes necessitats. Era conscient que havia de tornar als altres els molts dons que havia rebut de Déu i era molt agraït i generós. Més enllà del volum de vendes i de la impressionant trajectòria de Mango, ens queda l'exemple d’un gran empresari, innovador i transformador, molt proper i sensible a les necessitats de la gent.

stats