Economia03/05/2019

La direcció de Nissan trenca les negociacions però no concreta quan presentarà l'ERO

El fabricant no dona garanties a la plantilla que no retallarà més llocs de treball abans del 2022

Paula Solanas
i Paula Solanas

BarcelonaLa nit de negociacions intensa entre el comitè d'empresa de les plantes de Nissan a Catalunya i la direcció del grup s'ha saldat sense cap acord. La mediació entre les dues parts al departament de Treball ha acabat aquest divendres cap a les quatre de la matinada, segons confirmen fonts sindicals a l'ARA, però l'empresa ha donat per trencades les converses amb els treballadors i tot apunta que presentarà un ERO que afectarà 600 empleats a les fàbriques de Barcelona i Montcada i Reixac.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons explica el membre de CCOO al comitè d'empresa Miguel Ángel Boiza, la companyia no els pot garantir que no tornarà a retallar més llocs de feina abans del 2022. "Si acceptem aquestes sortides de 600 treballadors necessitem garanties de futur per a la resta de la plantilla que es quedarà a les plantes", ha insistit el sindicalista. Després d'un mes i mig de negociacions fallides, la mediació havia posat aquesta setmana com a data límit per evitar l'ERO i millorar les condicions de sortida dels acomiadats.

Cargando
No hay anuncios

El comitè d'empresa tem que després de l'ERO Nissan acabi fent un "tancament encobert" de les fàbriques catalanes i és per això que des de fa temps reclama un pla de viabilitat que asseguri la producció de nous models a les plantes per als pròxims anys. Tot i així, per ara l'empresa no s'ha compromès per escrit a cessar els acomiadaments.

Cargando
No hay anuncios

Per part de Nissan, el fabricant culpa el comitè d'empresa d'"impossibilitar un acord sobre el futur" de les plantes "en un exercici de gran irresponsabilitat" i assegura que la companyia ha fet un "gran esforç" per satisfer les demandes de la plantilla. Tot i així, fonts de l'empresa no concreten quan es presentarà la documentació per oficialitzar l'ERO davant de Treball i es limiten a dir que la decisió es traslladarà a la central del Japó. En un comunicat urgent, el fabricant assegura que "s'ha informat la direcció de la multinacional perquè prengui les decisions que consideri oportunes".

Sense acord sobre salaris i prejubilacions

Comitè i direcció tampoc es posen d'acord en l'increment salarial. Pel que fa al conveni, els treballadors sol·liciten per a tota la plantilla augments anuals superiors a l’IPC fins al 2021. En canvi, l'oferta de Nissan és un increment del 3% repartit en una millora del 0,6% no consolidada aquest any i augments de l'1% consolidat amb un 0,2% no consolidat per als pròxims dos anys.

Cargando
No hay anuncios

La direcció sí que ha cedit, però, en un altra demanda: els sous de les prejubilacions. El comitè demanava que siguin del 90% i finalment Nissan ha acceptat pagar 85%, amb una prima del 5% en el moment de l'adhesió a l'ERO que es faria en un únic pagament.

En el comunicat, l'empresa ha recordat de nou la inversió de 70 milions d’euros per fer una nova planta de pintura d’última generació a Barcelona. Aquesta planta haurà de substituir les dues actuals, que han de deixar de funcionar abans del 2023 per normatives mediambientals.

Cargando
No hay anuncios

"Es van aixecar de la taula i van marxar", ha lamentat Boiza. El sindicalista afirma que l'assemblea de treballadors discutirà aquest divendres quina és la resposta al trencament de les negociacions i avisa que convocaran mobilitzacions de cara a la setmana vinent. Precisament, dijous comença el saló Automobile Barcelona, en el qual Nissan també presentarà les seves novetats.