Infraestructures

Dinou anys de retard: les obres per millorar els accessos al port de Barcelona començaran el 2027

Aquest any ja es podrien veure màquines treballant per fer els desviaments de serveis necessaris per començar les actuacions

ACCESSOS AL PORT Una de les inversions claus que hi ha obertes a Catalunya correspon als accessos viaris i ferroviaris del port de Barcelona.
15/01/2025
2 min
2
Regala aquest article

BarcelonaGairebé dues dècades més tard del que estava previst inicialment, les obres per millorar els accessos ferroviaris i viaris al port de Barcelona sembla que, finalment, es desencallaran i començaran oficialment el 2027. Ho han explicat aquest dimecres al matí la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, que han fet un repàs de totes les inversions pendents en aquesta infraestructura.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La millora dels accessos al port és una obra clau per al creixement econòmic. I molt esperada: es va prometre oficialment per primera vegada l'any 2008, tot i que les converses per tirar endavant el projecte ja havien començat l'any 1999. "Passats aquests vint anys hem començat a avançar definitivament i el 3 de gener es va publicar [al BOE] l'acord de finançament dels accessos per la part sud de Barcelona i avui hem analitzat amb detall els projectes constructius que es redactaran durant els pròxims dos anys", ha explicat la consellera.

Finalment, doncs, les obres començaran, segons Territori, el 2027 i s'allargaran cinc anys, en principi fins al 2032. Però Carbonell ha avançat que aquest mateix 2025 o el 2026 ja es podran veure algunes màquines en funcionament que faran els treballs previs per desviar alguns serveis, com ara canonades de gas, necessaris per poder engegar l'obra amb el calendari previst d'aquí dos anys. "Això permetrà que el port es converteixi en una infraestructura del segle XXI en termes de competitivitat econòmica", ha assegurat Paneque, que ha destacat que actualment "des de Can Tunis fins al moll més gran el tren ha de passar per nou passos de nivell i això no és competitiu, ni acceptable ni tampoc viable econòmicament".

730 milions de pressupost

En total, es mobilitzaran 730 milions d'euros (200 milions dels quals surten directament del port de Barcelona) que es divideixen en dues grans parts. D'una banda, la construcció d'un eix viari des de l'A-2 a Cornellà i, de l'altre, el projecte —pilotat per Adif— que inclou la continuació d'aquest eix i els enllaços amb la Zona Franca i el Polígon Pratenc, així com l'enllaç ferroviari amb un ramal de connexió amb l'estació de Can Tunis.

Les millores haurien de permetre que les mercaderies arribin o surtin del port amb tren a través de la xarxa convencional d'Adif, la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat i també pel Corredor del Mediterrani. També per carretera, garantint que l'entrada i sortida de camions no causi alteracions ni sobrecarregui la xarxa que existeix ara.

Sobre si aquesta vegada es complirà o no el calendari, el president del Port ha volgut ser optimista: "El projecte bàsic està fet: s'han licitat els projectes constructius, hi ha un adjudicatari, fa mesos que treballen i tenim els grups de treball en marxa, així que pensem sincerament que el calendari fixat al conveni s'ajusta a la realitat".

stats