Èxode a Vueling: cinc dels sis membres del comitè de direcció deixen l'empresa en un any
La directora financera de l'aerolínia, Sonia Jerez, és la cinquena baixa de la cúpula directiva en onze mesos i la desena en càrrecs de responsabilitat en quinze mesos
BarcelonaVueling, l'aerolínia líder de l'aeroport del Prat, ha remodelat tot l'equip directiu i no per voluntat pròpia. Un mes abans que el president i conseller delegat de la companyia, Álex Cruz, faci les maletes cap a Londres per dirigir British Airways, la directora financera i corporativa, Sonia Jerez, ha comunicat a Vueling que dimiteix. Amb la marxa de Jerez, només quedarà un dels cinc membres que el comitè de direcció de l'aerolínia tenia fa un any. I si s'hi inclouen els càrrecs immediatament inferiors, hi ha un total de deu persones amb càrrecs de responsabilitat que han deixat Vueling en els últims quinze mesos.
Jerez ha abandonat el càrrec després de sis anys a l'empresa i per "una decisió estrictament personal", segons ocupar el mateix càrrec a l'aerolínia hongaresa Wizz Air. En el primer trimestre del 2016 Vueling haurà perdut un alt directiu cada mes. A la marxa de Sonia Jerez, que va ser comunicada internament la setmana passada, s'hi afegeix la de Fernando Val, director d'operacions, que va abandonar el càrrec al gener. A més, aquest març es farà efectiva la substitució d'Álex Cruz per Javier Sánchez-Prieto, fins ara director financer d'Iberia.
Aquestes baixes no són un fenomen aïllat. El comitè directiu de Vueling està format per quatre grans àrees: estratègia, corporativa, operacions i comercial. D'aquestes quatre, només una conserva el mateix directiu que fa menys d'un any: Fernando Estrada, director d'estratègia de Vueling des del 2013, però que ja formava part de l'equip de Click Air (la 'low-cost' d'Iberia que va fusionar-se amb Vueling) des del 2007. I abans de Sonia Jerez, l'abril del 2015 el director comercial, Julio Rodríguez, també va abandonar la companyia per marxar a Air Berlin i va ser substituït per David García.
Èxode de directius o model d'èxit?
Fonts del sector asseguren que es respira un ambient tens a la companyia i que no es descarten altres fuites. Des de Vueling, però, s'assegura que aquest èxode de directius confirma el model d'èxit de l'aerolínia que s'ha consolidat com l'"escola d'un model 'low cost' que ara moltes empreses volen adoptar". Segons afirma un portaveu de l'aerolínia, és per això que ara altres empreses busquen l'experiència dels directius de Vueling.
De fet, Vueling no ha afluixat el ritme. El 2015 va tenir un benefici operatiu de 160 milions, un 13% més, malgrat haver passat un dels estius més complicats en el terreny operatiu amb un incendi a la terminal tres de l'aeroport de Fiumicino (la segona base de la companyia) en plena operació sortida el primer cap de setmana d'agost que va afectar més de 1.500 passatgers i les males condicions meteorològiques a les Illes Balears.
Aquests dos factors van col·lapsar l'operativa de l'aerolínia en un mes clau, van provocar una allau de crítiques en la gestió i fins i tot van costar-li l'amenaça de l'autoritat d'aviació italiana de retirar-li la llicència de vol per no haver solucionat els problemes a temps. Precisament per això, Álex Cruz va reconèixer just després de la temporada d'estiu que Vueling havia d'invertir més en la millora del servei d'atenció al client, un departament que, tal com ha pogut saber l'ARA, també va perdre la seva responsable a finals de l'any passat i encara no ha trobat substitut.
Tempesta de crítiques al paradís de Vueling
El departament comercial és el que ha tingut més baixes l'últim any. Quan David García, l'actual director comercial, va arribar al càrrec fa quasi un any, aquesta àrea ja havia tingut molts canvis. Lluís Pons, director de màrqueting, va marxar l'octubre del 2014 per anar al grup hoteler Meliá, un mes abans que Jordi Porcel, director de vendes, se n'anés a l'aerolínia Ethiad, i també poc abans que Ana Fernández, directora de comunicació, també abandonés la companyia.
Dins d'aquest mateix departament, Arianna Tregon, responsable de web, va marxar al departament de vendes del FC Barcelona. En un altre departament però també a finals del 2014, Javier Suárez, director de planificació, se'n va anar a l'aerolínia mexicana Viva Aerobús. Comptant-hi Álex Cruz, doncs, són una desena d'alts càrrecs els que han abandonat l'empresa en menys d'un any i mig.