Les empreses espanyoles, encallades en la tecnologia
Espanya és el 45è país en digitalització empresarial, un endarreriment que penalitza la productivitat i frena el creixement dels sous
BarcelonaEspanya té un desequilibri important quan es tracta de la transformació digital de les seves empreses. Tot i ser la quinzena economia al món per producte interior brut (PIB), cau a la 45a posició quan s’analitza el grau de desenvolupament digital de les seves empreses, segons un estudi de la consultora Roland Berger. I potser encara pitjor: només una de cada tres empreses està preparada per resoldre aquesta qüestió i té una estratègia concreta en marxa. La digitalització és un repte important per al 90% dels empresaris enquestats, però en molts casos aquesta afirmació no va acompanyada de solucions. “No és per estar-ne orgullós”, va admetre ahir la presidenta de Siemens a Espanya, Rosa García, que patrocinava l’estudi.
La tèbia aposta de les empreses espanyoles per la digitalització té implicacions negatives per a la productivitat, un element cada cop més important per fixar els increments salarials dels treballadors. La productivitat, de fet, ha desbancat la inflació –ara en negatiu a Espanya– com l’element al qual recorren les patronals per condicionar les pujades salarials: els sous només poden pujar si millora la productivitat, afirmen. Un criteri que també defensa la Comissió Europea.
La tecnologia és un punt de partida urgent per millorar les ràtios de productivitat empresarial, segons l’estudi. Si es fes el salt digital, el guany productiu oscil·laria entre el 20% i el 30%, depenent del sector, d’aquí al 2025. L’impacte en termes de valor afegit brut (una variable que és gairebé idèntica al PIB) seria de 120.000 milions si es té en compte que el mercat de dispositius connectats en xarxa també creixerà molt a tot el món. L’estalvi és transversal: des dels costos de producció fins als logístics o de simplificació a l’hora de fer, per exemple, inventaris. Però també hi ha un guany intangible lligat a la millora del benestar i la motivació de la plantilla, que augmenta la productivitat, diu l’estudi.
La majoria de les empreses ja han detectat l’abast del repte que tenen els pròxims anys i asseguren que la tecnologia els ajudarà a trencar barreres a l’exterior, conèixer millor els seus clients i fer productes millors, però al 90% tampoc se’ls escapa que això implicarà canvis en els processos interns. També caldran inversions, tant en equips com en personal, per adaptar la seva preparació a les noves exigències de les feines.
La majoria d’empresaris enquestats defensen que el salt digital no suposarà la pèrdua de llocs de treball. Si de cas, va reconèixer la presidenta de Siemens ahir, es destruiran algunes feines més tradicionals per crear-ne moltes més adaptades a les noves necessitats tecnològiques. En la indústria, però, les opinions són més diverses i només la meitat de les empreses creuen que la digitalització farà que es firmin nous contractes.
A distància d’Europa
Les empreses a Espanya tenen molt camí al davant per situar-se, almenys, a la mitjana europea en aspectes que tenen a veure amb l’ús d’internet, la banca i les vendes 'online' i, sobretot, amb el grau de formació digital dels empleats. En aquest punt, Espanya cau per sota de la posició 100 en el rànquing mundial. Només un de cada dos empleats a Espanya té un nivell bàsic de competències digitals.
Totes les companyies espanyoles tenen accés a internet, però l’ús que en fan encara deixa per explotar gran part del potencial que ofereix. Tot i que en els últims cinc anys el nombre d’usuaris que fan servir la xarxa per comprar ha crescut un 41%, les empreses que s’han llançat a vendre 'online' només són el 16% del total, tan sols tres punts percentuals més que cinc anys enrere.
Quan s’analitza al detall per sectors, es constaten diferents ritmes. Mentre que la penetració digital és alta en sectors com la salut, les farmacèutiques i el transport –on s’acosta al 75%–, hi ha ràtios molt més baixes al sector energètic i al de les infraestructures –de només el 50%.
Espanya, però, té elements que fan ser optimistes sobre les potencialitats del mercat un cop les empreses es llancin a la digitalització. D’una banda, és un país líder en penetració de 'smartphones', al mateix nivell que els països nòrdics. De l’altra, l’estudi assenyala “gran potencialitat” en el camp de l’economia col·laborativa.