Comerç

El Dia de la Mare venç el Dia del Pare

La jornada dedicada a les mares té més èxit pel fet de celebrar-se sempre en diumenge

4 min
Les vendes de les dues festivitats es concentren molt en sector concrets. Per exemple, les floristeries registren un fort increment de la facturació pel dia de la mare.

BarcelonaEl Dia de la Mare s'imposa comercialment al Dia del Pare. El fet que la festivitat caigui sempre en diumenge fa que el Dia de la Mare tingui un impacte més gran, ja que és més fàcil per a les famílies reunir-se o veure's amb motiu de l'ocasió. En canvi, el Dia del Pare té una data fixa, el 19 de març, que pot caure en feiner i fa que sigui més complicat de celebrar. Amb tot, totes dues dates perden terreny comercialment en els últims anys.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i tenir més vendes en general, el Dia de la Mare i el Dia del Pare es mantenen en tots dos casos com a dates assenyalades al calendari comercial. Tot i que no tenen la potència de vendes d’altres campanyes i en els últims anys s’han vist arraconats mediàticament per fenòmens com el Black Friday, alguns sectors del comerç encara tenen pics destacats de vendes en aquestes dues jornades.

“Són un tipus de campanya molt trillada però s’han convertit en tradició”, explica Albert Vinyals, professor de l’escola superior de comerç Escodi de Terrassa. Vinyals recorda que hi ha “un tipus de consumidor” que les té com una data assenyalada al calendari per celebrar-les, per la qual cosa tenen recorregut en un futur. “Són campanyes que funcionen”, rebla.

Els comerciants en donen fe. "Per a nosaltres és quasi com un segon Nadal", comenta sobre el Dia de la Mare Antoni Guàrdia, conseller delegat de Biba, una cadena catalana de bosses i articles de pell amb 39 botigues en diversos punts de l'Estat. En canvi, el Dia del Pare és una data fixa del calendari que pot coincidir amb qualsevol dia de la setmana. "Si cau entre setmana, passa inadvertit", indica el fundador de Biba.

En aquest cas, però, hi influeix també el tipus d'article que es ven en cada botiga. En el cas de Biba, per exemple, les vendes de productes destinats a un públic femení es disparen un 50% pel Dia de la Mare, la qual cosa s'explica per "la pròpia naturalesa" de l'empresa: el 80% dels articles que ven són femenins, comenta Guàrdia. Per contra, el Dia del Pare l'empresa registra "un petit increment de les vendes de productes masculins, d'un 10% o un 15%", afegeix.

En una situació similar es troba Facial, una cadena de perfumeria i maquillatge amb 45 establiments a la demarcació de Barcelona. Segons el seu conseller delegat, Sergi Martín, "la gent encara respon" a les dues jornades, però coincideix que el Dia de la Mare afavoreix més les vendes per les mateixes raons que en el cas de Biba: el tipus de productes que venen, més orientats a dones, i el fet que sempre és un diumenge. Si cau entre setmana, el Dia del Pare es converteix en "una campanya d'un dia", en la qual pugen les vendes aquella jornada, mentre que el Dia de la Mare sempre comporta un increment de la facturació en els dos o tres dies anteriors. En aquest sentit, Martín recorda que quan Sant Josep va deixar de ser festiu "hi va haver un sotrac" en les vendes.

De fet, el tipus de comerç és clau per saber si anirà millor una jornada o una altra. Per exemple, el Dia de la Mare també suposa, juntament amb Sant Jordi, un dels principals pics de vendes per a les floristeries, mentre que la roba i els complements esportius tenen molta tirada per al Dia del Pare.

Regalar experiències

Ara bé, “les campanyes que realment són efectives són Nadal i el Black Friday”, comenta Vinyals. Justament aquesta última ha guanyat molt de pes en poc temps i en paral·lel a la pèrdua de rellevància de les rebaixes. Guàrdia també creu que el Dia del Pare i de la Mare "s'estan diluint de manera lenta", un fet que atribueix també als "canvis de pautes" en el consum.

Fins no fa gaire els regals habituals en aquestes dates eren perfums, mocadors i roba per al Dia de la Mare i corbates, plomes i rellotges per al del Pare, ara ja desfasats. Tanmateix, tampoc s’ha substituït per regals més moderns, com els mòbils. “El regal tecnològic és més car i aquestes són festivitats menors”, explica Vinyals. A més, les campanyes de Nadal i especialment del Black Friday –que inclou el Cyber Monday–ja incideixen molt en la tecnologia.

A aquest fet cal afegir-hi un altre factor: “Estem sobreequipats”, comenta Vinyals. “Sovint ens preguntem: «¿Què li regalo, si ja té de tot?» Allò de regalar per regalar ja no es fa”, indica.

Això fa que en festes menys assenyalades s’opti per altres vies, especialment per regalar experiències, com per exemple entrades a espectacles, activitats de lleure o àpats. “L’experiència ens dona més plaer. Molta gent prefereix anar a menjar junts tota la família”, posa com a exemple el professor, parlant d'un fenomen que s’ha traslladat a totes les celebracions i campanyes comercials més enllà d’aquestes dues.

Malgrat això, Martín creu que les dues jornades encara són útils, com a mínim en sectors com el seu, de la perfumeria, que encara té aquestes dues festivitats com a campanyes destacades dins de l'any, juntament amb "el Dia dels Enamorats, estiu i Nadal". "Al comerç ens sumem a qualsevol campanya, perquè ho necessitem i ho necessiten els nostres proveïdors", que aprofiten per fer campanyes de màrqueting que incloguin regals, descomptes o altres ofertes, afegeix el màxim responsable de Facial. "No pots deixar passar cap oportunitat", assegura.

Un dels altres elements que fan atractives aquestes dues festes per als comerciants és que l'augment de les vendes es produeix no només perquè venen més clients a les botigues, sinó perquè es venen productes de més qualitat i, per tant, més cars. "El tiquet mitjà puja perquè el client fa un esforç", explica Martín. "Com que no és per ús nostre, intentem regalar productes de prestigi o de marca", afegeix, la qual cosa repercuteix directament a la caixa dels botiguers.

stats