CRÒNICA

El dia D, la glòria de Glovo i la fi dels repartidors acomodats

La plataforma catalana és l'única que accepta repartidors autònoms en el primer dia de la llei 'rider'

Un 'rider' de Glovo a Barcelona
12/08/2021
3 min

BarcelonaAmb l'aplicació d'Uber Eats que li retorna permanentment un missatge d'error i carregant un equipatge Deliveroo que està en temps de descompte, l'Ahmed mira els colors grocs de la motxilla de Glovo del seu company com si fos l'única sortida viable a mitjà termini. “Ni una comanda m'ha entrat”, el corregeix, l'Asif, amb qui el primer comparteix banc a l'ombra. Qualsevol altre dia, diu, li estarien plovent les comandes, però aquest dijous, que tot ha volat pels aires, no està treballant gens. 

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

És el dia de l'estrena de la llei que, en paraules de la ministra de Treball, Yolanda Díaz, col·locaria Espanya a l'avantguarda de la legislació digital. Potser ho és, perquè sobre el paper les plataformes digitals de repartiment ja no poden operar amb treballadors per compte propi, però en ple dia D a peu de carrer no sembla que hagi canviat res. Les motxilles quadrades grogues, blaves i verdes segueixen inundant Barcelona moto amunt, bicicleta avall i patinet en diagonal, i la majoria dels qui les carreguen segueixen sent autònoms. 

Ho són els de Deliveroo perquè l'empresa està en vies de negociar el seu tancament a Espanya, ho són els de Glovo, tot i que en aquest cas no se sap ben bé ni per què ni com. Uber Eats ha decidit subcontractar, així que tots els repartidors que no han fet la gestió per passar a ser treballadors formals, s'han llevat aquest matí amb l'aplicació pràcticament inhabilitada. Així, la majoria, que feia repartiments per a diverses plataformes, ha deixat la motxilla verda d'Uber Eats a casa i ha sortit a jugar amb la samarreta de qualsevol dels altres dos equips.

No és el cas del Carlos, fisioterapeuta cubà que s'ha estrenat com a repartidor d'Uber Eats fa només dos dies, i ho ha fet com a treballador assalariat subcontractat. Hi veu, en aquest rol, una fórmula per sortir de la paràlisi laboral a què l'ha conduït la pandèmia i mentre estudia aquí per ser també osteòpata. Compta que cobrarà poc més de mil euros al mes i algun extra, però ell, encantat. 

És dels pocs que ho està. “No like, bad, bad”, es fa entendre un repartidor de Deliveroo que espera també rebre alguna comanda. Utilitza el compte d'un amic i no parla gairebé castellà ni anglès, però deixa clar el seu missatge: està en contra de la norma, vol seguir sent autònom, i l'única forma que veu viable és començar a repartir amb Glovo. 

Cursa per repartir per a Glovo

L'èxode de repartidors que marxarà cap a aquesta plataforma catalana no serà petit, sobretot ara que s'han acabat els privilegis. Perquè si bé Glovo ha decidit que els seus treballadors segueixin sent autònoms, ho ha fet canviant les normes del joc. “Per a la gent que som nous iguala les oportunitats”, sintetitza el Hamal. L'empresa ha acabat amb la reserva d'horaris per treballar en funció dels punts que tingués el repartidor i a canvi ha abaixat un pèl el que els paga. “És cert que la tarifa és més baixa, però el desbloqueig d'hores ha fet que ja porti 30 euros guanyats, quan en un dia normal en portaria 15”, exemplifica. 

Clar que, per a l'Asif, el repartidor acostumat a la pluja de comandes que avui seu en un banc sense fer res, la lectura és la contrària. Des d'avui els 100 punts que tenia acumulats i que li permetien treballar unes vuit hores al dia s'han esfumat, així que a partir d'ara haurà de tornar a operar tot el dia per mantenir el nivell d'ingressos.

Uns bancs més enllà, assegut sobre els quadrats de formigó que separen la carretera convertida en vorera dels cotxes, el Douglas coincideix parcialment amb la lectura. “És cert que han caigut les comandes, però jo crec que és més perquè la gent està de vacances: haurem d'esperar al setembre per veure si la llei té impacte o no”, diu. Llavors, aquest brasiler ja només repartirà per a Glovo, perquè compta que Deliveroo o haurà tancat o estarà a punt de fer-ho. La seva idea és seguir, perquè li agrada la feina, però si confirma la baixada d'ingressos... “És una feina massa cansada”, afirma. Com per fer-la per tan pocs diners, s'estalvia de dir. 

stats