Fa uns anys l'aparició de les anomenades càmeres no midriàtiques , que permeten fer una exploració del fons de l'ull sense necessitat de dilatar la pupil·la, prometien un gir en les tasques de prevenció de la ceguera, especialment en els dos grups de població més vulnerables a perdre la visió per un problema de retina: els malalts de diabetis i la gent gran. Un gran nombre d'òptics i centres mèdics públics van invertir en la compra d'aquestes màquines, que amb una sola imatge permeten detectar si el pacient pateix retinopatia diabètica o l'anomenada degeneració macular associada a l'edat (DMAE), una malaltia que afecta principalment els més grans de 50 anys.
No obstant, per la falta de coneixements clínics dels òptics o per una política pública ineficient a l'hora de promoure'n l'ús, Miguel Ángel Zapata, especialista en retina de la Vall d'Hebron, va observar que bona part de la població no s'estava beneficiant d'aquesta nova tecnologia per prevenir la ceguera. Així que va proposar a dos vells amics de l'escola una nova idea de negoci: desenvolupar un software que connectés òptiques i oftalmòlegs, de manera que els òptics poguessin oferir als seus clients un informe clínic de la seva retina a partir de la fotografia feta amb una càmera no midriàtica la seva botiga.
Òptiques competitives
"D'aquesta manera, també ajudem les òptiques a diferenciar-se de la competència. Sobretot les òptiques de barri, que no poden competir per preus amb les grans cadenes", explica Zapata des de la seva consulta de la Vall Hebron. Des del seu llançament, el setembre de l'any passat, OPTretina ja té més de 180 òptiques usuàries a tot l'Estat i processa un miler de peticions d'informes al mes. Aquest nombre ha incrementat un 7% cada setmana i esperen que continuï fent-ho, tenint en compte que a Espanya hi ha prop de 500 òptiques dotades amb càmera no-midriàtica, assegura Zapata.
Un equip de tres oftalmòlegs, entre els quals hi ha Zapata, s'encarrega de redactar els informes mèdics i reenviar-los a les òptiques en menys de 48 hores. "També posem a la seva disposició un xat online i, en el cas que ens trobem amb algun cas alarmant, els truquem", explica Zapata.
A Espanya hi ha prop de 500 òptiques dotades amb càmera no-midriàtica. OPTretina ha arribat a un acord amb alguns fabricants de càmeres perquè la companyia s'encarregui de comprar la llicència del seu software i les òptiques només hagin de pagar per ús. OPTretina cobra 8 euros per informe mèdic i les òptiques solen oferir aquest servei als seus clients per un preu d'entre 15 i 25 euros. Els tres socis preveuen tancar el 2013 amb una facturació de 80.000 euros, suficient per cobrir la inversió inicial.
Al juny OPTretina va ser finalista en el concurs de start-ups organitzat pels centres de coworking Betahaus, primer a Barcelona i després a Berlín. En reconeixement per això, han estat convidats dos mesos a l'acceleradora d'empreses tecnològiques de Deutsche Telekom a la capital alemanya. Allà esperen atreure inversors -el capital inicial de l'empresa es redueix al mínim per muntar una SL.
Expansió
"En aquests moments no ens interessa tant els diners com establir nous contactes", explica Zapata. Mark Ruiz, director executiu de l'empresa, marxarà a Berlín a finals de mes amb l'objectiu de trobar socis de confiança a altres països per internacionalitzar-se. "Estem molt satisfets amb el nostre projecte, perquè no només és un negoci rendible, sinó que complim amb una funció social".
A Europa hi ha prop de 60 milions de persones amb diabetis (coneguda), segons l'Organització Mundial de la Salut. "Aquesta gent, com a mínim, haurien de fer-se una exploració de retina a l'any". Pel que fa a la DMAE, el nombre d'afectats ha anat creixent amb l'envelliment de la població.