El rastre dels turistes, hora a hora i botiga a botiga: el BBVA analitza milers de transaccions amb targeta de crèdit
Barcelona concentra el 23% de la despesa. Francesos i russos són els que més gasten, sobretot al passeig de Gràcia. Els anglesos prefereixen menjar i beure que comprar roba i els italians són els més noctàmbuls
BarcelonaEls italians són els turistes més noctàmbuls, els francesos els que es gasten més diners a Barcelona, i a Eivissa dos terços de totes les compres de l'estiu les fan estrangers. Els xinesos es gasten més diners en moda i els britànics en menjar i beure.
És possible veure el rastre que deixen els turistes a cada ciutat que visiten? Sí, a través de la targeta de crèdit.
El BBVA ha analitzat 5,4 milions de transaccions fetes l'estiu passat amb les seves màquines de cobrament (els terminals punts de venda) al conjunt de l'Estat. Gràcies a aquesta informació es pot saber des de quina ciutat s'ha fet el pagament, l'establiment (bar, botiga, hotel, etc.), l'hora i el país de residència del client. 'Big data' per analitzar el comportament dels visitants estrangers des d'una perspectiva més precisa que les tradicionals enquestes oficials. L'entitat explica que l'estudi s'ha fet mantenint l'anonimat dels compradors.
Barcelona encapçala el rànquing de províncies de l’Estat que més despesa reben dels turistes a l'estiu. El 2014 va concentrar el 23% de la despesa total de l'Estat. Les Balears ocupen el segon lloc amb un 14%. A Eivissa, només un terç de la despesa a l’estiu correspon a residents a l’Estat, davant el 66,6% que correspon a estrangers. Després ve Tenerife (38%), les comarques gironines (38%) i Màlaga (35%).
Per país de procedència, els francesos són els que deixen més diners a Barcelona –també al conjunt de l'Estat–. Després vénen, per aquest ordre, Rússia, el Regne Unit, els Estats Units i la Xina.
La visualització geolocalitzada de les dades, elaborada pel Centre d'Innovació del BBVA, en col·laboració de BBVA Data & Analytics, permet veure –ampliant el mapa– com el passeig de Gràcia és el que aplega la major part de les transaccions.
A Barcelona, la transacció mitjana és de 135 euros. A Girona, de 91 euros; a Tarragona, de 85 euros, i a Lleida de 49.
Moda i calçat és la categoria de despesa majoritària per a gairebé totes les nacionalitats (54% dels xinesos, 45% dels argentins i 39% dels russos). Els nord-americans i els britànics, però, es gasten més diners en menjar i beure (28% i 21%, respectivament).
L'evolució animada hora per hora de les compres també permet veure que els italians, els nord-americans i el finlandesos van a dormir més tard i concentren el seu pic d'activitat els dissabtes.