Un 23% d’espanyols no compren productes catalans per la situació política

Un estudi afirma que la independència augmentaria l’afectació fins als 20.000 milions d’euros

La seu de CaixaBank, una de les entitats que ha traslladat el seu domicili social.
Ara
08/11/2017
2 min

BarcelonaUn 23% dels ciutadans espanyols asseguren que, arran de l’actual situació política, han deixat de comprar productes d’origen català. Així ho afirma una enquesta elaborada pel Reputation Institute, que aporta unes conclusions que adverteixen que un altre 21% de ciutadans s’estan plantejant prendre la mateixa decisió de boicot si es declara la independència de Catalunya. L’entitat calcula que l’afectació podria arribar a ser de 20.000 milions d’euros.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’estudi es basa en 1.150 entrevistes telefòniques realitzades a tot Espanya entre el 24 i el 30 d’octubre. En aquella setmana gairebé 2.000 companyies havien executat el trasllat de la seva seu corporativa fora de Catalunya, al·legant que ho feien per defensar els interessos dels seus accionistes, treballadors i clients. La mateixa enquesta assenyala que un 47% de catalans tenen una pitjor percepció de les empreses que han decidit marxar des que es va produir aquesta fuita de seus. Un 77% de ciutadans espanyols donen suport a aquesta decisió.

Val a dir que el mètode de l'enquesta telefònica pot veure alterada la seva veracitat pel sentiment antisobiranista majoritari a Espanya. D'altra banda, les xifres del Reputation Institute són elevades: el 2015, les vendes catalanes a la resta d'Espanya suposaven 38.648 milions d'euros. Així, segons el Reputation Institute, la caiguda en les vendes seria superior al 50%, un escenari molt allunyat dels escenaris que contemplen els experts. L'economista Oriol Amat, en una entrevista a l'ARA, afirmava que el boicot podria tenir un impacte de prop del 3% del PIB, una tercera part del que augura el Reputation Institute.

El director general de Reputation Institute, Enrique Johnson, ha explicat avui que els riscos reputacionals impacten en el resultat econòmic i que aquest impactes és més gran en aquelles companyies amb més vinculació amb el territori català.

Segons les dades de l’estudi, les empreses que han mogut la seva seu han vist disminuïda un 9,6% la confiança entre els catalans i un 9% la intenció de compra a la comunitat, cosa que expressa el risc al doble boicot al qual s’enfronten les companyies, sigui quina sigui la decisió que prenguin. Fins ara han modificat la seva seu social un total de 2.216 companyies.

stats