Desigual va tancar 20 botigues el 2021
L'empresa diu que la mesura es deu als nous hàbits de consum, que han fet disparar la venda online
BarcelonaL'impacte de la pandèmia, que va afectar especialment el comerç, i el canvi d'hàbits de consum precisament pel covid i que ha fet disparar la venda online han provocat el tancament d'una vintena de botigues de la cadena de moda Desigual durant l'any passat, segons ha confirmat a l'ARA la mateixa companyia. D'aquests 20 tancaments, sis han estat a Espanya -quatre dels quals a Catalunya-. Destaca el que es va convertir en el vaixell insígnia de la cadena: la botiga inaugurada el juny del 2019 de Portal de l'Àngel, un dels carrers més cars i estratègics comercialment de l'Estat. El local, d'un miler de metres quadrats, s'havia convertit en la nineta dels ulls de la companyia de Thomas Meyer i va ser dels primers a implementar la nova imatge de la cadena, estrenada també el 2019.
Durant l'any passat, a més, van abaixar la persiana les botigues de Mataró i de Platja d'Aro. La cadena es queda amb 408 locals a tot el món, dels quals 285 són propis i 123 estan franquiciats. Pel que fa a la seva presència a Catalunya, es redueix a 16 botigues, un 20% menys que a l'inici del 2021. "Ens estem centrant en estar presents en establiments de dimensions adequades a les millors ubicacions de ciutats estratègiques", argumenta la companyia.
El 2020, quan va esclatar la pandèmia, va ser un any molt dolent per al sector de la moda, en part perquè les botigues van estar molts mesos tancades per les restriccions. Desigual tampoc se'n va escapar: va tancar l'any amb unes vendes de 360 milions d'euros, el que va suposar una caiguda del 39% respecte del 2019, i va entrar per primer cop en números vermells amb unes pèrdues de 83 milions d'euros. De fet, la companyia ja portava des del 2014 amb un descens continuat de la facturació.
Pendents dels resultats del 2021
Pendents que s'acabin d'enllestir els resultats de l'any passat, la cadena manté que espera haver-lo tancat, tal com preveia, amb resultats positius. "Hem aprofitat aquest període de transició per accelerar projectes clau de futur mentre asseguràvem la solidesa financera de la companyia", insisteixen els portaveus. Entre aquests projectes hi ha la renovació del producte, el reposicionament de la marca i el desenvolupament del negoci digital. De fet, aquest últim punt és un dels que ha aportat una mica d'optimisme des que va esclatar la pandèmia, ja que el 2020 les vendes online es van disparar un 48,6%.
Enmig d'aquesta baixada continuada de la facturació i dels tancaments de botigues, la companyia va impulsar l'octubre passat una mesura innovadora però alhora controvertida: es va convertir en la primera empresa de moda en treballar quatre dies a la setmana i tenir-ne tres de festa a les seves oficines centrals ubicades a Barcelona a canvi de reduir un 6,5% el sou de la plantilla, que va avalar la iniciativa a través d'una votació. Tot i que la companyia no té representació sindical, la UGT va qüestionar la mesura i va portar el cas a la Inspecció de Treball argumentant que la modificació de les condicions contractuals ha d'anar precedida, tal com estableix la llei, d'un període de consultes, cosa que no s'havia fet.