La dependència de Rússia posa el dièsel al mateix preu que la gasolina
L’encariment del gasoil es menja la diferència d’impostos entre els dos carburants
BarcelonaEl gràfic que acompanya aquesta informació és clar. El litre de gasoil i el de gasolina pràcticament costen el mateix a les benzineres, cosa que no havia passat mai. Hi havia un factor clau perquè el dièsel sempre fos més barat que la gasolina: la fiscalitat. L’IVA és igual per als dos carburants, el 21%, i per tant no afecta el preu. Però l’impost d’hidrocarburs sobre els dos combustibles sí que és diferent: 379 euros per cada 1.000 litres de gasoil però 472 euros per a la mateixa quantitat de gasolina de 95 octans.
Aquesta diferència fiscal feia que fins i tot en moments en què el gasoil en els mercats majoristes era més car que la gasolina, un cop aplicats els impostos fos més barat en els sortidors de les benzineres, explica Manel Montero, director general de grup Moure, un dels principals operadors de benzineres de baix cost.
De fet, des de l’inici d’aquest any la gasolina de 95 octans s’ha encarit un 22,8%, mentre que el gasoil ho ha fet un 33,4%. “La pujada més ràpida dels carburants que he vist mai”, assegura Montero. El cas és que el fet que s'hagi disparat més el preu del gasoil que el de la gasolina s’ha menjat l’avantatge fiscal que tenia el dièsel. “Hi ha una tensió brutal en el mercat europeu del dièsel”, expliquen fonts del sector petrolier espanyol.
Aquest augment més important del preu del gasoil va directament lligat al mercat europeu i, especialment, a la dependència energètica de Rússia per part d’Alemanya, expliquen fonts del sector. Destaquen que Alemanya –i també altres països del centre i nord d’Europa– no només compra a Rússia molt gas i molt cru, sinó també alguns productes refinats, especialment gasoil. La invasió d’Ucraïna, amb els embargaments i la incertesa que ha provocat, ha trasbalsat els mercats energètics europeus amb l’encariment del gas i el petroli, però també d'altres productes com el dièsel.
Alguns números donen una visió d’aquest fenomen. El preu del litre de gasoil a Espanya l’última setmana era d’1,79 euros. A Alemanya es va enfilar fins als 2,17 euros, segons les dades del Butlletí petrolier de la Unió Europea. Un altre fet mostra millor la gran dependència d’Alemanya del mercat rus: si a Espanya el preu del gasoil ha pujat un 22,8% des de principi d'any, a Alemanya ho ha fet un 60%. I per evitar els emmascaraments que poden provocar els impostos, el preu del litre de gasoil a Alemanya sense impostos l’última setmana era d’1,57 euros el litre, un 84% superior al de començament del 2022.
És a dir, l’encariment dels carburants reflecteix l’augment del preu del petroli, però, a més, en el cas del dièsel hi ha un efecte afegit que és la importació del producte refinat des de Rússia. Un producte que, a més, té una part de la demanda bastant inelàstica, que és la del sector del transport.
Aquestes mateixes fonts del sector expliquen que la situació a Espanya és molt diferent de la del centre d’Europa. “Ser una illa energètica té alguns desavantatges, però també algun avantatge”, diuen. Manel Montero reconeix que el producte s’ha encarit i, a més, pateix molta volatilitat. “Hauríem de canviar els preus del sortidor cinc vegades al dia”, explica. Però assegura que en cap moment hi ha hagut desabastiment. Sí que ha canviat la manera de comprar el gasoil als distribuïdors. Abans es feia dia a dia, però ara, amb aquesta volatilitat de preus, s’han de buscar contractes a més llarg termini, de mínim un mes, indica el director general de Moure.
Seguretat de subministrament
Fonts del sector petrolier asseguren que a Espanya, pel sistema de refinament que hi ha, està més que assegurat l’abastiment. “Hi ha una gran tensió [d’abastiment] a Europa, però Espanya se’n lliurarà”, refermen aquestes fonts.
Montero ho corrobora. “No hi ha cap problema de desabastiment”, explica, i a més recorda que Espanya disposa de les seves reserves Cores. “Per a les estacions de servei no hi ha cap problema” per obtenir gasoil, explica el director general de Moure, malgrat que indica que entre els distribuïdors, per la incertesa del moment, sí que hi ha hagut un augment de la demanda de dièsel. “Els distribuïdors fan aquests moviments perquè hi ha por”, assegura.
Manel Montero també explica que en l'actual situació les gasolineres han hagut de reduir els marges, però, tot i això, ja es nota menys demanda de carburants. “Agafar el cotxe comença a ser un luxe”, rebla.