Economia18/03/2014

Del monopoli a l’oligopoli

Marcel Coderch
i Marcel Coderch

La compra d’Ono, segon operador espanyol de xarxa fixa, per Vodafone demostra fins a quin punt ha canviat el mercat cap a ofertes que combinen serveis fixos i mòbils, i les limitacions del procés de liberalització. Vodafone i Ono són dos fills de la liberalització dels mercats de telecomunicacions i de televisió per cable que, pel camí, van engolir Airtel i una part de Retevisión. Una altra part de Retevisión és avui d’Orange, que ara es veurà obligada a comprar Jazztel per competir en un mercat de tres grans operadors. Quedaran Euskaltel i petites empreses de cable a Galícia i a Astúries, en mans, com Ono, de fons de capital risc amb ganes de fer caixa. S’haurà acabat el procés de liberalització pel qual hem passat d’un operador a tres, sense que cap tingui seu a Catalunya. L’aposta dels governs de CiU per Retevisión, i no per un operador català, ha estat un fracàs.