La Generalitat acosta el seu ‘sí’ a l’ampliació del Prat
L'executiu català prioritza la inversió al marge dels projectes concrets
BarcelonaLa Generalitat de Catalunya està més a prop del sí que del no al projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat que proposa Aena. Així es desprèn de l’esborrany del document de síntesi del grup de treball tècnic que estudia el tema, que va avançar ahir El Periódico i al qual ha tingut accés l’ARA. En aquest resum de les tres reunions que s’han mantingut fins ara, el Govern considera “imprescindible” aprofundir en com s’ha de fer l’ampliació però aposta de manera clara per garantir el volum d’inversions que el gestor aeroportuari posa ara sobre la taula, amb independència de quina sigui la solució final.
Així doncs, sobre l’allargament de la tercera pista (la més propera al mar) sobre l’estany de la Ricarda, la Generalitat considera que “s’hauran de treballar i presentar amb molta més precisió els diferents escenaris possibles, analitzant tant la longitud total de pista requerida en funció de les necessitats com la ubicació”. Aquesta anàlisi, afegeix, haurà de ser compatible amb l’impacte acústic i en el medi ambient i les zones agràries.
En el document hi ha un punt en què tots els actors coincideixen: la necessitat d’incloure les estacions d’alta velocitat als aeroports catalans i de connectar els de Girona i Reus amb el Prat. D’altra banda, les administracions i Aena també s’han posat d’acord en la urgència de consultar la Comissió Europea sobre el xoc de l’ampliació amb la seva directiva d’hàbitats abans que es tramiti el nou pla director. Tot i així, el gestor aeroportuari insisteix que això allargaria el procés.
Decepció amb la taula tècnica
Precisament, la taula tècnica per desencallar les diferents posicions polítiques sobre l'ampliació encara està lluny del consens que buscava. L'Ajuntament del Prat de Llobregat va convocar ahir una compareixença per valorar com han sigut les tres reunions en les quals Aena, l'Estat, la Generalitat i els municipis implicats havien d'aportar arguments tècnics per defensar les seves postures. El consistori, que ja va acusar el gestor aeroportuari de plantejar la decisió com un ultimàtum, considera que la proposta continua sent de "tot o res" i es va mostrar decebut amb els escassos documents aportats per Aena.
"Hem tingut menys d'una setmana per presentar les propostes. Aquest procediment requereix terminis molt amplis i molta discussió política i en cap cas n'hi està havent", va criticar Ricard Fernández, gerent de l'Ajuntament del Prat i un dels representants del municipi a la taula tècnica. Aena va entregar a la resta de participants una presentació de diapositives, a la qual ha tingut accés l'ARA, en què es valoren alternatives a l'ampliació de la tercera pista que ja havien quedat completament descartades. Per exemple, s'inclou l'opció de construir la pista sobre el mar, en terrenys del parc agrari del Baix Llobregat o, fins i tot, sobre el polígon industrial de Mas Blau. "Això ens ofèn especialment", va dir Fernández.
D'altra banda, des del consistori del Prat van recordar que dels 1.700 milions d'euros que Aena ha posat sobre la taula tan sols menys de 300 milions es destinarien a allargar la tercera pista. Per això, Fernández va insistir que la millora de les instal·lacions podria tirar endavant amb opcions alternatives que no impliquin la destrucció de l'estany de la Ricarda. "No es pot acusar el territori de rebutjar una proposta quan s'està donant una alternativa clara a través de la connexió ferroviària", va reclamar. En aquest sentit, un informe encarregat a l'Associació per a la Promoció del Transport Públiccalcula que les obres per fer arribar l'alta velocitat a tots els aeroports catalans costarien uns 236 milions d'euros.
Incompliments pendents
La batalla dels que s'oposen al projecte d'Aena és sobretot ambiental. Joan Herrera, director de l'àrea d'acció ambiental i energia del Prat, va lamentar que aquesta proposta d'ampliació arribi després de nombrosos incompliments en les últimes grans obres. Així, va recordar que el gestor aeroportuari no ha complert en les compensacions ambientals per mantenir l'inventari d'espècies que viuen a la Ricarda ni en les relacionades amb les aportacions d'aigua, un aspecte clau per al fràgil equilibri d'aquest ecosistema. "Hi ha la necessitat d'un corredor biològic i ja s'ha venut aquesta mateixa promesa el 2002 i el 2021", va dir Herrera. Aena tampoc els ha proporcionat estudis tècnics sobre com es duria a terme la reubicació de la Ricarda en terrenys agrícoles.
El Prat considera que encara hi ha molts interrogants per resoldre sobre l'ampliació i reitera que és impossible prendre una decisió com aquesta en un mes. De fet, l'alcalde de la ciutat, Lluís Mijoler, va instar l'empresa pública a avançar la consulta sobre el projecte a la Comissió Europea i es va mostrar convençut que Brussel·les "els dirà que no". L'alcalde també es va mostrar decebut amb els ministeris espanyols implicats en la decisió i va criticar que ni tan sols hagin connectat el micròfon per intervenir durant les reunions de la taula tècnica.