Dard de Griffiths als candidats en l'arrencada de l'Automobile
El president de Seat i Cupra demana als alcaldables una Barcelona on el cotxe no sigui el problema
Barcelona"¿És per aquí per anar al MNAC?", pregunta un grup de turistes al vigilant de l’entrada. Les desenes de vehicles que ocupen l’avinguda Maria Cristina els obligaran a donar la volta, però ho tindran més fàcil que en l’Automobile Barcelona de fa dos anys: el rei Felip VI i Pedro Sánchez inauguraven una edició blindada.
El seu caràcter biennal fa que entre saló i saló canviïn les dinàmiques: lluny queden les protestes contra el monarca i si se saludava o no amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, que en aquell setembre del 2021 s’absentava per afrontar l’últim dia del debat de política general. Enguany, el ritual oficiós quedarà en mans de ministres i consellers.
A falta de primeres espases, qui treia la daga a mig matí era el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths: "Necessitem una Barcelona business-friendly i segura, on el cotxe sigui part de la solució i no el problema", deia, mirant als tres alcaldables que en aquest dijous de ple municipal trobaven un espai per deixar-se veure entre l’onada de debats televisius i l’imminent inici de campanya; Trias, Collboni i Parera assentien amb el cap a les paraules del directiu. Al final, una foto conjunta davant del principal reclam: el Cupra Raval, l’elèctric urbà de la marca que es fabricarà a Martorell a partir del 2025.
"Electritzant", l’eslògan d’enguany del saló, denota que dos anys no són tant per al sector de l’automoció, ancorat des de fa temps en la transformació cap al vehicle elèctric. La fira que, en un mal vaticini del seu president, Enrique Lacalle, imaginava tenir cotxes dron volant per Montjuïc el 2019, aterra ara amb molts vehicles elèctrics de la mà de 31 marques –com Tesla, Volvo Wallbox, Dacia, Lexus i Mercedes– i 14 primícies, registres similars a les 22 i 18 del 2021.
Les tres grans novetats catalanes de l’edició, la pick-up elèctrica d'Ebro, el Silence 04 i el Cupra Tavascan, concentraven en aquesta primera jornada les mirades d'un públic enfundat encara en més americanes que blazers. Sobre les tres propostes, un denominador comú: l’electrificació de les dues principals fàbriques de vehicles de Catalunya.
Un presentador al sector dels camions
"Seré accionista d’Ebro", deia el polifacètic Jesús Calleja, poc després d'arrencar la presentació d'un dels vehicles que està cridat a engegar de nou els motors de la fàbrica de Nissan a la Zona Franca, que va veure néixer la marca ara fa més de 50 anys. La firma preveu fabricar la furgoneta a partir de finals del 2024 i arribar a les 50.000 produïdes el 2027. "La notícia està a escassos quatre quilòmetres d’aquí", deien hores després des de Silence, que ha escollit el saló per donar a conèixer el cotxe que ja fabrica, també, a la Zona Franca. Amb la presentació acabada, un primer inquilí dins el vehicle: era el candidat Sirera, que també s’havia deixat veure per Cupra.
A la plaça de l'Univers del recinte, reposava el Tavascan –dissenyat a la factoria catalana i que es fabrica a la Xina–, una foto més de l'aposta per l’electrificació de Cupra. Dins el pavelló 8, Seat es presentava amb un expositor menys electritzant i sense grans anuncis, mentre en l'aire encara plana la pregunta sobre l'arribada d'un elèctric per a la marca. De moment, Martorell continua pendent de captar una segona plataforma per a cotxes elèctrics i ja té assignats per al 2025 el Cupra Raval i el Volkswagen ID.2.
S'acaba el primer dia i al saló li queden 10 jornades d’exhibició. Portes enfora, el bullici d'una ciutat que debat, a dues setmanes de les municipals, sobre el vehicle privat, els carrers pacificats i, també, sobre la presència dels que avui només volien pujar fins al museu amb millors vistes de la ciutat.