Danys i perjudicis contra un grup que ajorna les respostes

Seat ultima una web per atendre els afectats per l’engany

Els afectats reclamen dret a actualitzar  el seu motor gratuïtament  i també a compensacions en cas que els seus cotxes perdin potència o augmentin el consum.
Albert Martín Vidal
30/09/2015
2 min

BarcelonaAvui fa una setmana que va esclatar l’escàndol sobre els motors trucats de Volkswagen. El grup alemany ha viscut des d’aleshores una forta convulsió que ha provocat la dimissió del seu president -el fins ara intocable Martin Winterkorn-, la caiguda de les seves accions i unes repercussions comercials i d’imatge que s’intueixen enormes. Potser per això el grup encara no ha afrontat una part important de la crisi: la que passa pels conductors que tenen motors manipulats. Mentre la companyia intenta guanyar temps (ahir anunciava un pla del qual donarà els detalls a l’ocubre), les associacions de defensa dels consumidors han començat a avaluar el cas. I les seves conclusions no són prometedores per a Volkswagen.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Drets vulnerats

El grup alemany ha incorregut en diverses irregularitats

La Unió de Consumidors de Catalunya (UCC) denuncia que el frau dels motors manipulats vulnera de diferents maneres els drets dels conductors que tenen cotxes afectats. Segons exposen en un comunicat, la marca ha incorregut en un incompliment de contracte per no complir les condicions promeses en el producte, i també ha vulnerat el dret a la informació correcta del producte. La UCC afirma, a més, que Volkswagen ha lesionat els interessos econòmics i socials del consumidor.

Gratuïtat i indemnització

Els consumidors han de poder ‘arreglar’ el motor sense cap cost

La UCC explica que els clients de Volkswagen que ara mateix tenen reservat un cotxe del grup però encara no l’han comprat poden resoldre el contracte i reclamar la devolució del que n’hagin pagat. De fet, Volkswagen va anunciar ahir que ha paralitzat la venda de 3.320 vehicles de les seves cinc marques comercials a Espanya.

Els que tenen cotxes amb el motor manipulat han de poder fer les modificacions per complir amb la legislació mediambiental de manera gratuïta. En aquest sentit, la UCC adverteix que les prestacions del cotxe es poden veure afectades per una pèrdua de potència o un augment del consum, que el grup hauria de compensar amb indemnitzacions. La mateixa organització adverteix que “en casos molt extrems” tot plegat pot comportar la substitució del cotxe per un de nou.

La identitat dels afectats

Trucades dels concessionaris i una web per sortir de dubtes

Seat va anunciar ahir que està ultimant una pàgina web perquè els propietaris de cotxes de la marca puguin introduir les seves dades i saber amb exactitud si el seu vehicle està afectat. La marca catalana estima que la web estarà en funcionament aquesta setmana.

El grup Volkswagen, que ha recordat que els cotxes afectats pel motor manipulat compleixen les condicions de seguretat, calcula que haurà de revisar uns 11 milions de cotxes en total, i inicialment es va anunciar que hi contactaria telefònicament mitjançant la seva xarxa de concessionaris.

Qüestió de diners

Els costos per al grup alemany poden ser enormes

Volkswagen ha aprovisionat 6.500 milions per fer front a la crisi. No obstant, un importador del grup a Bèlgica ha anunciat que destinarà dos milions a actualitzar els motors de 800 clients. Amb aquest cost -i sense pensar en possibles demandes ni en retorns dels ajuts públics- els 11 milions de cotxes comportarien un cost de més de 27.000 milions.

stats