Un Cyber Monday discret com a prèvia a un pont amb bones expectatives

Les agències de viatges esperen incrementar un 10% les reserves pel pont i per Nadal

Una botiga del centre de Barcelona anuncia descomptes en les setmanes prèvies de Nadal, en una imatge d'arxiu.
2 min

El Cyber Monday, la jornada de descomptes de productes tecnològics posterior al Black Friday que ha tingut lloc aquest dilluns, obre una setmana marcada pel macropont de la Puríssima del cap de setmana que ve i en què el comerç espera registrar una millora de les vendes en comparació amb un any enrere.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El Cyber Monday encara és un dia secundari dintre del conjunt de la campanya de Nadal, mentre que el Black Friday sí que s'ha consolidat en els darrers anys i, des de la seva irrupció, els comerços han acabat avançant el començament de la campanya, que tradicionalment era pel pont de la Puríssima. Les xifres apunten en aquest sentit: segons un estudi de la consultora de consum GfK, les vendes durant la setmana del Black Friday va passar de 140 milions d'euros a Espanya fins als 380 milions entre el 2013 i el 2018. En canvi, en aquests anys la facturació comercial a Espanya en la setmana del Cyber Monday es va mantenir entre 120 i 180 milions, unes xifres en general inferiors a les que es registren en les dues setmanes prèvies a Nadal.

Pel fet de centrar-se molt en el sector de la tecnologia, la majoria d'associacions de comerciants catalanes, així com les patronals del sector a escala estatal, no tenen dades de facturació del Cyber Monday. A més, s'escau entre el Black Friday i el pont de la Puríssima, que pel fet que els dos festius enguany cauen en dilluns i dimecres permetrà que moltes famílies agafin fins a cinc dies de festa, la qual cosa afavoreix el consum. Els comerciants catalans ja van tancar divendres passat la setmana del Black Friday amb satisfacció per les vendes, que es van avançar a causa dels temors pel desabastiment i l'escassetat de certs productes. La perspectiva del sector és que es mantindrà la tendència a adquirir amb antelació el que altres anys s'hauria comprat en dates més properes a Nadal. De fet, la setmana passada el sector va jugar la carta de l'escassetat per fer pressió als consumidors perquè iniciïn abans que de costum les compres nadalenques.

Més reserves de viatges

L'optimisme, a més, va més enllà de les botigues i afecta altres indústries, com el turisme. Acave, la patronal espanyola d'agències de viatges especialitzades, espera que les reserves per al pont, Nadal i Cap d'Any augmentaran més d'un 10% de mitjana en comparació amb fa un any, quan el sector es va veure afectat per l'increment de contagis pel covid-19.

stats