Automoció

Cupra vol emular Seat i vendre mig milió de cotxes a l'any

La marca anuncia un nou model, el Terramar, que es fabricarà a Hongria

El president de Seat, Wayne Griffiths, i el director de disseny, Jorge Díez.
3 min

SitgesQuatre anys després de posar en marxa la marca, Cupra ha desvelat aquest dimarts les seves línies estratègiques per als pròxims anys, en una festa massiva celebrada al circuit de Terramar, a Sitges, el mateix lloc on es va fer el llançament d'aquesta segona marca de Seat. L’objectiu és clar: vendre mig milió de cotxes a l’any a mitjà termini, i el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, apunta que això es podria produir cap al 2026. Per tant, els plans del grup Volkswagen per a Cupra passen perquè aquesta segona marca emuli les xifres de la seva matriu Seat, ja que la marca de Martorell, en el seu millor any, el 2019, va arribar a vendre 574.000 vehicles.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Seat ha volgut donar la màxima rellevància a l'acte, amb presència del president de la Generalitat, Pere Aragonès; la ministra de Transports, Raquel Sánchez; la presidenta de Navarra, María Chivite –Volkswagen té una fàbrica a la localitat navarresa de Landaben–; el conseller d'Empresa, Roger Torrent, i representants de Volkswagen. Malgrat que no hi era Herbert Diess, el seu primer executiu, sí que hi havia representants de les famílies accionistes Piëch i Porsche.

La història de Cupra és curta però intensa. En els seus quatre anys de vida ha aconseguit vendre 200.000 cotxes, en una progressió geomètrica. L'any passat va vendre poc més de 80.000 unitats. En els seus inicis, el 2018, va facturar 430 milions d'euros, i va tancar el 2021 amb unes vendes de 2.200 milions, molt per sobre de les expectatives inicials. Aquest any la marca aspira a duplicar les seves vendes, i per això també espera duplicar el nombre de concessionaris a tot el món, amb la pròxima obertura a Sydney d'aquí poques setmanes, segons ha explicat Griffiths, que va definir Cupra com “una marca global des de Barcelona”. El president de Cupra i Seat espera que el 2023 la primera facturi més que la segona.

Per aconseguir l'objectiu de vendre mig milió de cotxes anuals, Cupra ha posat l'accent en ampliar la seva gamma. Actualment, sota la marca hi ha alguns models que també fabrica Seat, com l'Ateca i el León; el Formentor, que és el primer cotxe dissenyat només per a Cupra, i el Born, el primer 100% elèctric. Fins al 2025 es vol ampliar la família amb el Tavascan, l'Urban Rebel –que és l'elèctric petit que es fabricarà a Martorell sota la marca Cupra, però també per a Volkswagen i Skoda– i un nou model SUV, amb motor d'explosió i també híbrid, el nom del qual s'ha fet públic aquest dimarts: Terramar, en honor al circuit de Sitges on va néixer Cupra i on s'ha celebrat el seu quart aniversari.

Però aquest model, el Terramar, no es fabricarà a Martorell, sinó que es produirà a la planta d'Audi a Györ, a Hongria. Aquest serà, en principi, el primer llançament de la marca després del Born. Després vindrà el Tavascan i, finalment, el 2025, l'Urban Rebel, que sí que s'hauria de fabricar a Martorell i forma part dels plans de Volkswagen i Seat per aprofitar el PERTE del vehicle elèctric i connectat.

Electrificació

En contrast a això, encara no s'ha desvelat quin serà el futur de Seat com a marca ni s'han presentat nous futurs models amb aquesta ensenya –només se sap que a Martorell es fabricarà el cotxe elèctric petit del grup Volkswagen–. En el cas de Cupra, s'estan anunciant nous llançaments, fidels al principi que aquesta segona marca seria la punta de llança de l'electrificació de Seat, segons va explicar el president de Seat i de Cupra, Wayne Griffiths, en l'últim Saló de l'Automòbil de Munic.

Així, el Formentor i el León de Cupra ja tenen versió híbrida, mentre que el Born és 100% elèctric, com també ho serà l'Urban Rebel, i el Tavascan i el Terramar també tindran versions híbrides. El Terramar serà un SUV esportiu de 4,5 metres de llargada que tindrà versió híbrida endollable per assegurar 100 quilòmetres d'autonomia de conducció purament elèctrica.

Griffiths ha presentat l'acte, on ha explicat l'estratègia de futur de Cupra. El president de Seat i Cupra no ha dubtat en qualificar de "quasibogeria" el llançament d'aquesta marca el 2018, "que va ser qüestionada des de dins i des de fora", i ha destacat el mèrit del creixement malgrat les dures circumstàncies per la pandèmia del covid-19, la crisi dels semiconductors i ara la guerra d'Ucraïna. La seva conclusió: "Si resisteixes surts enfortit".

La història de Cupra en xifres
  • 200.000 Són els cotxes que s'han venut a tot el món amb la marca Cupra des del seu llançament ara fa quatre anys. L'objectiu és seguir multiplicant les vendes anys rere anys en el mig termini per arribar a les 500.000 unitats anuals.
  • 2.200 M€ És la facturació de Cupra l'any passat. El seus primer any d'existència, el 2018, va facturar 430 milions. L'objectiu per al 2022 és com a mínim duplicar el volum de vendes de l'any passat i aproximar-se als 5.000 milions d'euros, pràcticament la meitat de tot el grup Seat.
  • 100.000 Són les unitats venudes fins ara del model Formentor, el primer que va ser dissenyat i fabricat de nou des de zero només per a la marca Cupra. El segon model propi va ser el Born, i fins al 2025 sortiran al mercat el Tavascan, el Terramar i l'Urban Rebel.
  • 10.000 M€ És la inversió que volen mobilitzar Seat i Volkswagen amb els seus socis, subjecta a l'aprovació del seu projecte presentat al Perte del vehicle elèctric i connectat, per electrificar les fàbriques de Martorell i Landaben, amb una planta de bateries a Sagunt,
stats