El ‘crowdfunding’, una alternativa pendent de regulació

D.s.u.
16/08/2014
2 min

BarcelonaMentre les grans empreses han trobat el camí de l’emissió de deute, i les mitjanes tenen una via oberta en el llampant mercat alternatiu de renda fixa, les empreses més petites ho tenen encara més difícil per escapar dels bancs a l’hora de trobar finançament. Això no obstant, les noves tecnologies, i, a remolc de les start-ups, fórmules alternatives com el crowdfunding comencen a fer-se un lloc. Aquesta manera d’aconseguir finançament, que es nodreix de les petites aportacions d’inversors privats, generalment a través d’internet, ja és molt viva en països com el Regne Unit i els Estats Units, on algunes pimes han aconseguit milions d’euros amb aquestes plataformes. A Espanya, però, la falta de regulació segueix sent un impediment per a l’eclosió definitiva d’aquesta fórmula, com denuncia el cap d’inversions de Crowdcube a l’Estat, Oriol Cordón.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Amb el crowdfunding, la majoria d’empreses ofereixen una petita quantitat d’accions a canvi de finançament als seus mecenes -és a dir, s’assembla més a una sortida a borsa que a una emissió de deute-. Tot i així, al Regne Unit algunes empreses ja estan posant els seus projectes a disposició dels petits inversors a canvi d’un interès en el que anomenen minibons. La cadena de restaurants Chilango, per exemple, ha aconseguit a través de crowdfunding dos milions d’euros, amb un interès del 8%. L’objectiu és ampliar la seva xarxa de locals a Londres fins a doblar-los (ara en tenen set).

El govern espanyol té redactat un avantprojecte de llei que regula el crowdfunding, però no ha agradat a les empreses del sector. “Han posat un límit de dos milions d’euros als projectes i, tot i que avui encara no és un impediment, d’aquí cinc anys sí que ho serà”, lamenta Cordón. L’experiència de Chilango sembla que ho constata.

stats