Crisi i dubtes sobre el futur de Badi, el 'Tinder per compartir pis'
La 'start-up' catalana pateix un degoteig de sortides de treballadors per la falta d'inversió i la pandèmia
Barcelona“Una persona que comença a emprendre ha d’estar preparada per rebre moltes negatives, tant d’inversors com de l’entorn”. Aquesta era la lliçó que deixava Carlos Pierre, el cofundador i conseller delegat de l’aplicació per trobar pis Badi, en una entrevista a l’ARA fa tot just un any. El covid i la dificultat per accedir al finançament s’han convertit, precisament, en el principal fre per a la start-up barcelonina, que es troba en una situació que al sector titllen de "molt delicada".
Com va avançar l’ARA, a principis d’any la companyia ja va aprovar un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) que afectava bona part dels seus treballadors. Aleshores la direcció confiava “en un progressiu retorn a la normalitat” que els permetés revertir les mesures “com més aviat millor”. Dels més de 70 empleats en plantilla, una quarantena van quedar en uns llimbs en què, segons expliquen alguns dels afectats, van sentir que l’empresa els convidava a acceptar una altra oferta laboral i marxar sense indemnització.
“Entenc que hagis d’acomiadar persones pel covid, però no pots forçar-los a sortir per estalviar-te diners”, denuncia una d’aquestes veus, que demana l’anonimat. Arran de l’ERTO, Badi ha viscut en els últims mesos un degoteig de sortides de treballadors i també d'executius de més rang, com els directors de tecnologia, producte o finances. Encara que la crisi del covid ha passat força inadvertida per als negocis d’internet, en un primer moment la pandèmia va suposar un cop dur per a l’operativa de l’aplicació. Els confinaments i l’aturada de les classes presencials van fer caure dràsticament les reserves d’habitacions de lloguer entre joves d'aquí i internacionals, que representen bona part dels seus usuaris.
En aquell moment la companyia ja va reduir la seva mida amb alguns acomiadaments, però amb això no n'hi va haver prou. El covid també va obligar a aturar l’expansió internacional i l’obertura d’una nova oficina a Nova York que mai es va arribar a estrenar. Des d’aleshores l’activitat s’ha anat centrant en el mercat espanyol.
A aquesta situació s’hi va sumar el fet que l’última ronda de finançament que havia aconseguit Badi, d’uns 26 milions d’euros i liderada pel fons dels EUA Goodwater Capital, s’havia tancat el gener del 2019. Això va obligar Pierre (cosí del conseller delegat de Glovo, Oscar Pierre) i el seu equip a buscar més recursos per omplir la caixa. Però els diners no han arribat. “A l’agost ens van començar a dir que estava costant trobar inversió, que anaven molt justos i que si a finals de setembre no hi havia ronda, haurien de tancar l’empresa”, explica una altra font. Mentre no es resolia l’operació, els inversors actuals van anar cobrint forats amb petites aportacions, assegura aquesta mateixa veu. Al capital de Badi també hi ha la firma amb seu a San Francisco Spark Capital, el fons panaeuropeu Target Global o la gestora luxemburguesa Mangrove Capital Partners. Des del seu naixement, el 2015, la plataforma ha aconseguit més de 40 milions d’euros en diverses rondes.
Problemes per monetitzar
La sacsejada de l’últim any i mig s’ha notat en els comptes de l’empresa. Segons dades publicades al Registre Mercantil per la societat espanyola del negoci, el 2020 Badi va tancar l’any amb unes pèrdues de 10 milions d’euros. En aquest mateix exercici, la facturació va ser d’uns 180.000 euros, fet que evidenciava el seu gran cavall de batalla. “Costava molt monetitzar, i quan es va fer era d’una manera que perjudicava la demanda”, explica una altra persona, que va viure aquest procés des de dins. La start-up va començar a cobrar per algunes funcions amb una versió premium i a provar el model d’agència per als propietaris. “El gran problema era la falta de focus. De seguida que no funcionava un canvi, es passava a una altra cosa i no s’arribava als objectius”, opina una font.
De fet, alguns dels consultats per l’ARA es van sorprendre al descobrir que la setmana passada Badi anunciava que tornava a ser totalment gratuïta. “A partir d’ara podreu connectar amb persones sense cap límit i tornar a publicar tants anuncis com vulgueu”, avançava l’empresa a les seves xarxes socials. Si un dels frens per ser rendibles era la falta d’ingressos, ¿com s’explica aquesta decisió? “Potser volen guanyar més usuaris de cara a vendre l’empresa”, apunta una de les fonts consultades. Contactat per l’ARA, Pierre ha declinat valorar la situació actual de l’empresa, que ha tingut problemes per pagar les nòmines d’octubre i novembre.