El covid fa caure la venda de cava un 13% el 2020
Les vendes a l'estranger, que suposen més del 70%, minimitzen la patacada
BarcelonaLa baixada de vendes de cava del 13,6% provocada pel covid durant el 2020 no ha agafat per sorpresa el Consell Regulador. De fet, en el confinament més estricte, del març al juny, la DO esperava el pitjor dels pronòstics. No obstant això, gràcies a l'exportació la patacada ha sigut important però suportable. En total l'any passat es van vendre més de 215 milions d'ampolles, 34 milions menys que el 2019. "No puc dir que estigui content, perquè hi ha empreses que ho estan passant molt malament, però finalment celebro que la caiguda hagi sigut moderada", apunta a l'ARA Javier Pagés, president de la DO Cava.
La baixada es deu bàsicament a la punxada de vendes a l'Estat (-12,3%) i en especial al sector de la restauració (-38,8%), un dels més afectats pels tancaments i les restriccions durant aquest primer any de covid. "Som un país en què el clima, el tarannà i el turisme converteixen l'hostaleria en un sector molt important", afirma Pagés. Pel que fa al canal de l'alimentació, la caiguda ha sigut d'un 4,7%, mentre que les bones notícies arriben per la vendaonline. Com ha passat en altres sectors, ha crescut un 45% tot i que el punt de partida era molt baix.
Aquests mals resultats, però, s'han minimitzat gràcies a les exportacions. Tot i reduir-se un 7,9%, van suposar un 71% del total de vendes, sis punts més que el 2019. En alguns països, a més, va haver-hi brots verds i l'increment va ser de doble dígit. És el cas de Rússia (+17%), Lituània, Suècia, Finlàndia i els Països Baixos. Tot i així, Alemanya segueix sent el principal consumidor, seguida del Regne Unit (on les vendes van créixer un 6,5%), Bèlgica, els Estats Units i el Japó. "L' increment del Regne Unit s'explica per la venda preventiva davant de la incertesa de l'entrada en vigor del Brexit", detalla Pagés. "La diversificació de mercats del cava ha sigut un atenuant a la caiguda de vendes al mercat interior", afegeix el president de la DO Cava.
Pel que fa al tipus de cava que es va vendre, més de 190 milions d'ampolles van ser de guarda (-13%), és a dir, el que té una criança mínima de nou mesos. Del de guarda superior, en què la criança mínima és de divuit mesos, se'n van comercialitzar 25 milions d'ampolles (-17,7%). Pel que fa al tipus d'elaboració, el cava no ecològic va ser el que més sortida va tenir, amb més de 201 milions d'ampolles, encara que les vendes van caure un 14%. El de producció ecològica va esquivar la crisi sanitària i va sumar 13,7 milions d'ampolles, la mateixa quantitat que el 2019.
Ajudes insuficients
El president del consell regulador titlla "d'insuficients" les ajudes que ha rebut el sector per fer front a la crisi sanitària i reclama una injecció directa de diners perquè els productors puguin fer la reconversió ecològica dels seus caves, a més d'ajudes per promocionar el producte.
De cara a aquest any, la DO confia en deixar enrere el descens de vendes del 2020, però ho supedita tot a la campanya de vacunació. "Venim d'un any de baixada i no crec que les vendes caiguin més", afirma. Tot i que afegeix que el rècord aconseguit el 2017, quan es van vendre més de 252 milions d'ampolles, encara quedarà lluny. Aquest any també es començarà a aplicar la primera fase del pla estratègic de segmentació i zonificació, en què es determinarà en quina zona geogràfica concreta es produeix cada escumós, que en el cas de Catalunya es denominarà Comtats de Barcelona. La intenció de l'ens és reforçar els mecanismes de control per millorar la informació i la traçabilitat del producte a partir de la pròxima verema. Les primeres ampolles en què ja s'especificarà aquesta informació estaran a la venda l'últim trimestre del 2022.