La venda de cotxes a Europa pateix la pitjor patacada des del 1993
Les matriculacions de turismes van caure un 8,2% l'any passat, la qual cosa equival a la pèrdua d'un milió de vendes respecte al 2011
BarcelonaEl mercat automobilístic europeu va patir el 2012 la pitjor frenada dels darrers 19 anys. Les matriculacions a la Unió Europea (UE) van enfonsar-se un 8,2% i es van vendre més d'un milió de cotxes menys en relació amb l'any anterior, segons les dades de la patronal de fabricants de vehicles europea ACEA.
La dada negativa reflecteix la situació recessiva en què van entrar les economies europees durant el tercer trimestre del 2012, que ha suposat la frenada fins i tot de les grans economies motor del continent i també de la indústria automobilística com ara Alemanya o França.
Cal remuntar-se al 1993 per trobar una davallada de vendes de cotxes tan forta i que ha deixat els nivells de matriculacions en poc més de 12,05 milions d'unitats, un mínim des del 1995.
Malgrat que països com el Regne Unit van aguantar amb un increment de les vendes del 5,3%, els decreixements en la major part de les grans economies, com ara el 2,9% de caiguda a Alemanya, l'11,8% a França, el 13,4% a Espanya i el 19,9% a Itàlia, van enfonsar el mercat continental.
L'esperança d'una recuperació a curt termini s'esvaeix i ja ha portat els grans fabricants de vehicles a prendre decisions per ajustar les seves fàbriques europees i adaptar la producció a un mercat estancat els propers anys.
Ho ha fet Ford, que va anunciar el passat mes d'octubre el tancament de dues fàbriques al Regne Unit i una a Bèlgica, i també Peugeot, que també en tancarà dues a França. Aquest dimarts també Renault ha confirmat que vol suprimir fins a 7.000 llocs de treball de tota la seva plantilla per adaptar-se al nou escenari econòmic.
A Espanya, tot i que la situació del mercat va ser nefasta el 2012 amb unes escasses 700.000 unitats venudes, les plantes de producció instal·lades a l'Estat estan salvant la situació temporalment amb ajustaments interns, expedients temporals i, fins i tot, en alguns casos, estan rebent bones notícies en forma d'inversions de futur a canvi d'ajustar costos i contenir salaris.
A Barcelona, precisament, la direcció de Nissan i els sindicats es troben immersos en la negociació d'un pla per reduir costos i crear una doble escala salarial que impliqui que els futurs empleats cobrin un 20% menys que els actuals. A canvi, la multinacional ofereix un nou vehicle, un turisme, que salvi el futur a mitjà termini de la planta.