El cotxe elèctric s’ho creu
Volvo deixarà de fer nous vehicles contaminants el 2019 i França es compromet a fer-ho el 2040
BarcelonaEl cotxe elèctric té més de 175 anys, però el seu futur va quedar sentenciat a principis del segle XX. El baix cost del petroli, l’arribada del nou Ford T (el primer automòbil de la història que es va fabricar en massa) i l’esclat de la Primera Guerra Mundial van afavorir el triomf dels motors tèrmics. Ara, però, el petroli cosa molt més (si el comparem amb el preu que tenia fa cent anys) i Europa té més estabilitat política. A més, el món està prenent consciència dels costos econòmics i mediambientals que generen els vehicles contaminants i per fi el cotxe elèctric presenta candidatura per ser el futur en el món de l’automoció.
França va fer dijous un pas important en la direcció de reduir les seves emissions procedents de vehicles contaminants. El ministre francès de la Transició Energètica, Nicolas Hulot, va anunciar en roda de premsa que s’hi deixaran de vendre vehicles de gasolina i dièsel de cara a l’any 2040.
L’ecologisme com a motor
En la mateixa compareixença, el ministre va avançar que el govern d’Emmanuel Macron destinarà ajudes a persones amb pocs recursos que vulguin desfer-se del seu vehicle antic i comprar-ne “un de més net”. L’executiu francès vol substituir l’actual parc automobilístic per un de menys contaminant. Segons la patronal europea de fabricants de vehicles Acea, el 45% dels vehicles que circulen per les carreteres franceses tenen més de deu anys.
Hulot també va insistir en la promesa que va fer el president Macron durant la seva campanya electoral. “En cinc anys farem convergir la fiscalitat entre vehicles dièsel i de benzina”, va assegurar. Aquesta proposta té com a objectiu final que la quarta part de les emissions de carboni a França de cara al 2040 s’elimini del tot. Hulot també va avançar que a finals d’estiu o principis de tardor l’executiu presentarà un projecte de llei que prohibirà qualsevol nou projecte d’exploració i explotació de gas, petroli i carbó.
Però el nou impuls que viu l’automoció neta també ha vingut dels fabricants. El grup Volvo ha anunciat aquesta mateixa setmana un pas històric que suposarà un canvi radical en la seva línia de producció: el fabricant suec ha anunciat que a partir del 2019 només llançarà cotxes elèctrics o híbrids.
Així doncs, la firma sueca desafia companyies com Tesla alhora que també s’afegeix a la lluita conjunta per canviar la mobilitat. “L’anunci marca el final del cotxe amb motor exclusivament de combustió”, va dir Hakan Samuelsson, president i conseller delegat de la companyia.
Val a dir que això no significa que Volvo pensi deixar de fabricar la resta de vehicles el 2019. La companyia continuarà muntant els antics models, però els anirà eliminant gradualment. A partir d’aquell any, doncs, els nous vehicles que surtin de les factories del fabricant ja seran tots elèctrics.
A Espanya, però, les mesures del govern a favor de la mobilitat elèctrica no arriben i la respostes dels ciutadans no acaba de ser convençuda. A l’octubre un estudi de la Federació Europea del Transport i el Medi Ambient va revelar que a Espanya només es venen el 0,2% dels cotxes elèctrics d’Europa. La dada queda lluny del líder indiscutible, Holanda, que té el 10% de les vendes del subsector malgrat tenir només 17 milions d’habitants. Països com Suècia acaparen el 2,4% de la quota.
Cotxes de 12 anys
La mitjana d’edat del parc automobilístic d’Espanya és de quasi 12 anys, segons dades que l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions publicava l’agost passat. A més, un de cada quatre cotxes que circulen per les carreteres espanyoles té més de 15 anys. Això significa que Espanya té, ara mateix, un dels parcs automobilístics més envellits -i per tant, contaminants- d’Europa.
No obstant, hi ha algunes dades que conviden a l’optimisme. Durant el primer semestre d’aquest any, el 4,4% dels vehicles que es van matricular a Espanya eren elèctrics o híbrids, segons Anfac. Aquesta xifra, encara modesta, implica un creixement interanual de quasi dos punts. I el mateix president de Seat, Luca de Meo, va dir dimecres que és “vital” que Espanya tingui una fàbrica de cotxes elèctrics si no vol perdre competitivitat en el mercat automobilístic.
Primer detingut a Alemanya pel Dieselgate
La fiscalia de Munic ha confirmat que va demanar la detenció d’un treballador d’Audi per la seva relació amb l’escàndol del frau dels motors dièsel de Volkswagen. Aquesta detenció és la primera que es produeix a Alemanya en relació amb el cas.
L’empleat ha sigut detingut en els últims dies, després que la fiscalia fes diferents investigacions i no a petició de les autoritats nord-americanes. Fonts d’aquest organisme van explicar que el treballador d’Audi (una de les principals marques del grup, on també hi ha la catalana Seat) va ser al jutjat dimarts passat i que actualment està sota custòdia. També van confirmar que ara per ara cap membre del consell d’administració de la companyia d’automoció alemanya està sent investigat.
Per la seva banda, el departament de Justícia dels Estats Units ha confirmat l’acusació contra l’exdirectiu de la companyia Giovanni Pamio com a responsable del disseny d’un programari capaç de manipular els tests d’emissions de gasos dels motors dièsel de la marca als Estats Units.