La Costa Brava, el lloc més car per tenir una barca
El lloguer d’amarradors en alguns ports gironins multiplica per set el d’altres zones del país
BarcelonaNo sorprendrà a ningú saber que tenir un vaixell és una afició cara. Per petita que sigui, el cost d’una embarcació sempre és elevat per a una família amb uns ingressos mitjans, però cal afegir-hi el manteniment, el combustible i, per descomptat, l’amarratge.
A Catalunya hi ha més d’una quarantena de ports esportius i de lleure al llarg de tota la costa, i el preu de mantenir-hi un vaixell pot variar bastant en funció de l’eslora (la llargada) de l’embarcació i dels mesos de l’any que decidim tenir-l’hi. Geogràficament, la Costa Brava és, en general, la zona on els amarradors són més cars, tant si es busca un lloguer durant la temporada d’estiu com si es vol durant tot l’any.
Al gràfic adjunt es poden observar els dos ports més cars i els dos més barats de les tres grans costes del país. Les dades estan elaborades amb aquells ports que tenen publicades les tarifes d’amarratge, que són aproximadament uns dos terços del total. En la resta de casos és necessari omplir un formulari amb els detalls del vaixell i els responsables del port o del club nàutic que el gestiona fan arribar els preus directament al propietari.
Aquests preus són només per l’amarrador i no inclouen altres serveis de manteniment, neteja o repostatge de fuel. En la majoria de casos, tampoc inclouen la quota mensual o anual de soci del club nàutic ni la quota d’entrada, que pot ser de milers d’euros.
En la comparativa es veuen els preus d’amarradors per a embarcacions relativament petites, de sis i deu metres d’eslora. Com més gran és el vaixell, més elevat és el cost de l’amarrador, i alguns ports també tenen en compte la mànega (amplada) de la barca.
Les diferències entre costes són importants. De mitjana, en temporada alta, un mes d’amarrador per a una eslora de sis metres a la Costa Brava val més de 1.000 euros i més de 2.400 euros per a embarcacions de 10 metres, tot i que en realitat no es pot descartar que la mitjana sigui encara més alta, ja que els ports de localitats com Begur, Sant Feliu de Guíxols o Llafranc –on hi ha un elevat nombre de segones residències d’alt estànding– no ofereixen les seves tarifes a les respectives pàgines web.
Les xifres contrasten amb les de la Costa Daurada –on només Salou ofereix preus similars als dels ports gironins– i la costa barcelonina. Cal tenir en compte, però, que ports com ara Port Ginesta, a Sitges, o el de Sant Andreu de Llavaneres tampoc tenen penjades les tarifes. Per exemple, l’amarrador d’un vaixell de 10 metres a Llançà és de 2.377 euros mensuals, més de set vegades els 326 euros que val al Masnou, respectivament els ports amb els amarradors més cars i més barats de Catalunya.
Per a vaixells de sis metres, a més del Masnou (226 euros), Aiguadolç (a Sitges, amb 229 euros) i Sant Carles de la Ràpita (292 euros) tenen l'amarratge mensual més econòmic, mentre que a l'altre extrem hi ha Llancà (1.531 euros), el Port de la Selva (1.479 euros) i l'Escala (1.070 euros).
L’alternativa rossellonesa
Als propietaris de barques de la zona més septentrional de la Costa Brava els pot sortir a compte mirar més al nord del cap de Creus, i no només a Portbou, que té uns preus molt més assequibles que els de la majoria de ports de la Costa Brava, sinó a la costa del Rosselló.
La Catalunya Nord té un elevat nombre de ports esportius i els preus són considerablement més barats que els de l’Empordà. Per exemple, municipis com Canet de Rosselló, Sant Cebrià de Rosselló o Portvendres ofereixen amarradors per menys de 400 euros mensuals per a embarcacions d’una eslora inferior als set metres i, en casos com Argelers, fins i tot per sota dels 300 euros en temporada alta.