La Copa Amèrica resta 3,5 M€ dels beneficis rècord del Port de Barcelona
La infraestructura es beneficia de la crisi al Pròxim Orient però pateix l'impacte dels aranzels al cotxe elèctric xinès


BarcelonaEl 2024 va ser un any rècord per al Port de Barcelona, amb una xifra de negoci mai assolida de 200 milions d'euros (un 6% més que un any enrere) i un benefici net de 63 milions d'euros, amb un increment del 26%. A més, per la infraestructura hi van passar 69,7 milions de tones de mercaderia (un 8,9% més i la segona millor xifra històrica) i 5,4 milions de passatgers (un 1,7% més). Uns resultats presentats aquest dimarts en què només hi ha una pedra a la sabata: la Copa Amèrica, entre el 2022 i el 2024, va provocar una pèrdua de 3,5 milions d'euros.
Malgrat el resultat negatiu de la Copa Amèrica, els responsables del port s'han mostrat satisfets de l'impacte d'aquesta competició perquè va servir per accelerar algunes inversions i ha permès deixar noves infraestructures a la ciutat. "La Copa Amèrica ha deixat molts projectes que ara es poden gaudir", ha indicat el president del port, José Alberto Carbonell.
En la millora del tràfic de mercaderies del 2024 ha tingut un pes rellevant el conflicte al Pròxim Orient. La majoria de portacontenidors procedents de l'Àsia han deixat de passar pel canal de Suez i entren al Mediterrani per Gibraltar, cosa que ha beneficiat els dos primers ports importants que es troben en contenidors: Tànger i Barcelona. De fet, el tràfic de contenidors el 2024 va augmentar un 18,5%, el de sòlids a granel es va mantenir (va augmentar un 0,1%) amb un descens del ciment però un augment important de la potassa de les mines del Bages i de la importació de soja, i els líquids a granel van augmentar un 6,3%, amb un descens del gas natural liquat, que es va veure compensat per l'increment de productes químics. El tràfic ro-ro (camions i remolcs en vaixells) va augmentar un 2,8%.
L'únic tràfic que va baixar respecte de l'any anterior és el de l'automòbil. Van passar pel port 682.000 cotxes, un 13,7% menys que l'any anterior. La causa, segons el president del port, cal buscar-la en la frenada de la demanda de cotxe elèctric i l'augment dels aranzels que la UE ha imposat als cotxes xinesos. Malgrat tot, el descens no és tan gran, segons el director general del port, Àlex Garcia, perquè com que al món no hi havia prou vaixells per portar cotxes, es van començar a transportar en contenidors. Segons el director general del port, quasi el 44% dels cotxes anaven en contenidors, amb la qual cosa el descens real seria del 9,4% i no del 13,7%. El port té prevista una tercera terminal d'automòbils que començarà a tramitar aquest any i "es consolida com l'entrada del vehicle elèctric xinès a Europa", ha indicat Garcia.
Menys deute i més inversions
Els resultats del 2024 del port i la sòlida posició financera permeten fer front a un important pla d'inversions de 332,5 milions que es posarà en marxa el 2025. A més, el port elaborarà aquest any el pla estratègic 2026-2030. L'entitat afronta el període amb un endeutament bancari que a tancament del 2024 era de 106 milions, un 14,5% menys que un any enrere, i una posició de tresoreria de 335 milions, un 3% més, segons ha explicat la directora financera, Míriam Alaminos.
La responsable financera ha tret pit d'aquests resultats, que converteixen el Port de Barcelona en el més rendible de l'Estat i el que més aporta a Puertos del Estado, en concret 13 milions d'euros. Aquest any el port, per primer cop, pagarà impost de societats, que pujarà a 3 milions d'euros.
El president del port ha destacat la incertesa que pot provocar la guerra comercial encetada per l'administració Trump als Estats Units. Aquest país és el segon punt de destinació de les exportacions del port (un 7%) en quota i el tercer per les importacions (5%) de les descàrregues. La por a la guerra comercial ha accelerat l'activitat dels exportadors catalans i la sortida de mercaderies del port cap als Estats Units ha augmentat un 30% al gener. Però, "és difícil treure conclusions sobre què passarà", ha destacat Carbonell.
Respecte als creuers, el president del port ha indicat que es mantenen els acords amb l'ajuntament del 2018 per traslladar les terminals i, sobre la reducció de set a cinc d'aquestes que demana el govern local, Carbonell no ha volgut fer declaracions i s'ha encomanat a "un diàleg discret". Pel port van passar el 2024 un total de 5,39 milions de passatgers (un 1,7% més), dels quals 1,73 milions (0,2% més) corresponien a ferris i 3,65 milions (un 2,4% més) a passatgers de creuers.