Tecnologia

“Estem en converses amb TV3 per emetre 'Bebés Llorones' en català”

Entrevista a Albert Ventura, conseller delegat d'IMC Toys, l'empresa de joguines de l'Estat que més factura

El conseller delegat d'IMC Toys, Albert Ventura, davant la seu de la companyia a Terrassa
4 min

BarcelonaL’empresa que més factura del sector de les joguines a Espanya és de Terrassa i la clau del seu èxit té un nom: Bebés Llorones, unes nines que ploren llàgrimes de veritat i es comercialitzen a una cinquantena de països, i fins i tot tenen una sèrie a Netflix. Del 2019 al 2021 va ser la joguina més venuda a Espanya. El conseller delegat d'IMC Toys, Albert Ventura, rep l’ARA per explicar els plans de futur de la companyia, que acaba de llançar dos nous productes al mercat: les BFF i els Metazells. I també arriben amb una sèrie sota el braç.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En 40 anys l’empresa ha passat de distribuïdora de joguines a tenir una sèrie a Netflix. Com ha estat aquesta evolució?

Vam distribuir peces de Mecano i cotxes de radiocontrol Nikko fins als anys 90. El 2001 vam obrir la primera oficina a Hong Kong per començar a fabricar i exportar. Crèiem que si volíem controlar els mercats més importants havíem de muntar filials i vam començar el 2004 al Regne Unit, després a França, Alemanya i Itàlia. El 2018 vam crear IMC USA, als Estats Units.

Fins a vendre joguines per tot el món.

Ara venem a més de 55 països, i als que no hi tenim filial ho fem a través de distribuïdores. És el cas de Polònia, Grècia i els països escandinaus, entre d’altres. Al llarg d’aquests 22 anys hi ha hagut canvis. Vam començar amb productes vinculats a Disney, com el walkie-talkie del Buzz Lightyear, però cap al 2017 aquest model de llicències va anar esgotant-se. Aquí és quan comencem a fer els Bebés Llorones. 

I decidiu fer el salt a les pantalles.

El producte el vam llançar el 2017 i la primera sèrie el 2018, que va començar a YouTube i després va arribar a Netflix. Són a moltes teles, havien estat a Espanya, a Disney Channel, però ara no hi són a cap. Tornaran a ser a una tele aviat. Així, l’últim canvi de model de negoci va ser el fet de crear línies de productes i fer la nostra pròpia sèrie de YouTube. Els Bebés Llorones han estat durant tres anys –del 2019 al 2021– la joguina més venuda a Espanya.

Ha arribat l’hora llançar noves joguines?

Recentment, n'hem llançat al mercat una de nova, la BFF, i ha estat la segona més venuda. Els Bebés Llorones són nines per a infants d’entre 3 i 5 anys, mentre que les Fashion Dolls van dirigides a infants d’entre 5 i 7 anys. Estem molt contents. La sèrie i la nina han tingut una acceptació molt gran. És la continuació per a nenes més grans i ha arribat en el moment oportú.

Són la nova aposta estratègica per a l’empresa?

De fet, fa una setmana hem llançat una línia de figures per a nens, els Metazells, i aquest divendres passat va sortir la sèrie a Boing. Hi tenim moltes expectatives posades. Amb la joguina BFF segur que creixem perquè tindrem més referències que l’any passat i tindrem més mercats, l’any passat es va llançar pràcticament només a les filials. És una línia que ens ha d’impulsar molt. Metazells també ha de ser una línia rellevant en el futur.

Com han viscut aquests últims dos anys de crisi?

Cal destacar que estem en una indústria que fa dos anys que es troba en situació bastant complicada. Es fabrica majoritàriament a l’Àsia, nosaltres ho fem a la Xina, el Vietnam i l'Índia, i hem patit molts retards. El cost del transport es va multiplicar per sis i no vam poder repercutir res. El 2022 ha estat un any amb més demanda que oferta. El mercat espanyol ha quedat pla, però a Alemanya i França han caigut. No ha estat un bon any per a la indústria a escala mundial.

I com es presenta aquest 2023?

D’entrada esperem que vagi millor. La setmana que ve hi ha la fira de Nuremberg, que és la més important de joguines al món, i no es feia des de l’arribada del covid. Als Estats Units no està clarificada la qüestió del sobreestoc, però creiem que serà millor que aquest any perquè el tema de les matèries primeres està resolt, la demanda de contenidors ha baixat i la previsió dels preus és que baixin el 2023.

Tindran substitut els Bebés Llorones?

La nostra estratègia es anar posant novetats en la marca encara que no siguin top, per seguir amb productes nous i històries noves. Donarem més continguts i referències a les BFF i tenim altres línies: els B Pets, que traurem novetats, i per Nadal traurem una nina a qui se li poden tallar els cabells. Amb tots aquests ingredients creiem que el 2023 es pot créixer. El 2022 facturarem 145 milions d’euros, quan l’any 2021 van ser 150, i el 2020, 133.

Per què aquesta aposta per generar contingut audiovisual?

Ho vam fer perquè volem competir globalment al món i ser als Estats Units, on els nostres competidors tenen aquestes eines. Barbie té una sèrie, LOL té una sèrie, Rainbow High té una sèrie. Si volíem competir globalment havíem de fer sèrie, i ho havíem de fer bé. La sèrie havia de ser curta perquè la inversió és molt elevada.

Us ha vingut algú amb molts diners a intentar comprar-vos l’empresa? Temeu que això passi?

No ha vingut ningú: perquè truquin a la porta has de tenir una porta. No temem que això passi, els nostres plans passen per seguir venent joguines i passar-nos-ho bé. Som 400 persones sense comptar fabricació, de les quals 250 són a Espanya, bàsicament a Terrassa.

Teniu una trentena de canals a YouTube en diferents idiomes. Com és que no n'hi ha cap en català?

Fa temps que estem parlant amb TV3, estem en converses per emetre les sèries de Bebés Llorones en català: els cedim la sèrie sense cobrar res a canvi que ells en facin la traducció. Ens han dit que els interessa, però que han d’aprovar el pressupost. És un problema de retorn econòmic, una traducció val bastants diners.

stats