COMPTES PÚBLICS
Economia03/10/2016

El contracte secret d’Ecclestone: 21 milions per portar la Fórmula 1 a Catalunya

La Generalitat paga al magnat britànic la part que el Circuit de Montmeló no pot cobrir tot sol

àlex Font Manté
i àlex Font Manté

Barcelona23,4 milions de dòlars, 20,8 milions d’euros al canvi actual. Aquesta és la xifra que han cobrat aquest any Formula One Group i el seu conseller delegat, Bernie Ecclestone, per mantenir el Circuit de Catalunya en el calendari de curses de la Fórmula 1. El contracte que el circuit manté amb Ecclestone és confidencial, motiu pel qual no s’ha sabut mai amb precisió quant cobra l’empresa que dirigeix el magnat britànic. En realitat, però, la xifra surt publicada en una de les centenars de pàgines dels pressupostos de la Generalitat en forma d’aval.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La Generalitat rescata el Circuit de Catalunya amb 7,5 milions

Cargando
No hay anuncios

Efectivament, Bernie Ecclestone exigeix que la Generalitat avali l’import del contracte que té amb el Circuit de Catalunya. Aquest aval és de publicació obligada als pressupostos de la Generalitat, i així apareix en una de les moltes pàgines que contenen els comptes anuals del Govern.

“S’autoritza el Govern a prestar l’aval a Circuits de Catalunya, SL, enfront del contracte promotor amb Formula One World Championship Limited, per garantir el pagament dels drets contractuals per a l’organització dels Grans Premis de la Fórmula 1 dels anys 2016 i 2017”, s’explica als pressupostos. Tot i que els comptes no es van aprovar, sí que serveixen per saber quin és l’import pactat amb Ecclestone. El text continua: “L’import màxim de cadascun d’aquests avals no pot superar els 23,4 milions de dòlars americans per al 2016”. Per al 2017, es manté la mateixa quantitat, cosa que és una raresa, tenint en compte que el més habitual és que Ecclestone demani cada any més diners que l’anterior. Però a canvi de mantenir el preu, Ecclestone exigeix que aquesta quantitat s’actualitzi amb la inflació dels Estats Units entre l’octubre del 2015 i el del 2016. Aquest mes, per tant, la Generalitat sabrà exactament quant li correspon pagar l’any vinent.

Cargando
No hay anuncios

Les xifres que apareixen als pressupostos demostren que la Generalitat va aconseguir negociar a la baixa els contractes que té amb Ecclestone. En els pressupostos del 2015 s’autoritzava el Govern a avalar el circuit amb 25,3 milions d’euros aquest 2016, mentre que finalment la xifra va baixar fins als esmentats 23,4 milions.

Cargando
No hay anuncios

El fet que la Generalitat tingui aquest aval no significa que els 23,4 milions d’euros que cobra Bernie Ecclestone surtin de les arques públiques. El que fa el Govern actualment és cobrir la diferència si la instal·lació de Montmeló no té prou diners per pagar el contracte a l’octogenari magnat. De fet, el Circuit de Catalunya ha perdut diners cada any des del 2009. I només en els tres últims exercicis s’han perdut 22 milions d’euros.

Aquest 2016, tal com va revelar ahir l’ARA, la Generalitat ha hagut de pagar 7,5 milions al Circuit de Catalunya per tapar el forat dels seus comptes provocat fonamentalment pel contracte amb Ecclestone. L’any passat el Govern ja va haver d’abonar 2,5 milions d’euros per aquest mateix motiu.

Cargando
No hay anuncios

El problema de fons del Circuit és que els ingressos que té, provinents fonamentalment de la venda d’entrades, no donen ni tan sols per cobrir el contracte amb Ecclestone. Per això, com també va avançar aquest diari, la intenció de la Generalitat a partir del 2017 és involucrar els sectors empresarials que es veuen beneficiats de l’existència del circuit (l’hoteler, el del transport o el de l’automoció, per exemple) perquè passin a assumir part d’aquesta factura.

Import inferior al d’altres llocs

Cargando
No hay anuncios

Fonts coneixedores del contracte defensen que el Circuit de Catalunya és “dels que paguen menys”, juntament amb altres “circuits tradicionals” com els de Mònaco o Bèlgica. Aquestes mateixes fonts -que demanen l’anonimat- afirmen que els contractes que se signen amb nous circuits, com el d’Abu Dhabi o Rússia, són molt més elevats. Aquestes fonts asseguren que Rússia, que va inaugurar el seu Gran Premi fa tres anys, paga 80 milions per poder tenir la Fórmula 1. És més, les fonts consultades afirmen que si no s’hagués anat renegociant a la baixa el contracte actual, iniciat el 2009, avui dia s’estarien pagant 33 milions d’euros a Formula One Group de Bernie Ecclestone.

De moment, el circuit de Montmeló té contracte amb Ecclestone per acollir la Fórmula 1 almenys fins a l’any 2019.