Comerç

El consumidor català, el que més valora la proximitat i el que menys mira el preu

Un informe d'Aldi sobre compra de frescos apunta també que els compradors catalans valoren més les denominacions d'origen properes

2 min
Fruites i verdures exposades en un supermercat de Barcelona.

BarcelonaEls compradors catalans són els que valoren més els productes de proximitat de tot Espanya. A més, són els que paren menys atenció al preu a l'hora de comprar, segons l'estudi Observatori de frescos, publicat aquest dijous per la cadena de supermercats Aldi, que analitza l'evolució de les compres d'aquests productes tant a Catalunya com a l'Estat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Un 37% dels consumidors catalans consideren un factor decisiu en la compra de frescos que el producte en qüestió s'hagi produït a prop d'on viu, sis punts per damunt de la mitjana espanyola, i la xifra puja encara més en la fruita i la verdura. En el cas de la fruita, el 39% dels compradors catalans ho tenen en compte davant d'un 28% dels espanyols, mentre que amb la verdura el nombre és encara superior, del 40% davant del 32% de la mitjana estatal.

En aquest sentit, l'informe destaca que els catalans valoren especialment els productes amb segell de Denominació d'Origen Protegida (DOP) i Indicació Geogràfica Protegida (IGP), dos indicatius atorgats per la Unió Europea que valoren la qualitat i els processos d'elaboració tradicionals d'aliments. Catalunya és la comunitat autònoma on els consumidors tenen més en compte "la proximitat com a motiu per comprar productes amb DOP i IGP", apunta el document.

Catalunya també destaca per ser el territori on els compradors miren menys el preu a l'hora d'adquirir frescos. En aquest sentit, l'estudi destaca que la proporció de catalans per als quals el preu és un factor important quan compra frescos és sis punts inferior a la mitjana espanyola: un 38% comparat amb el 44% de tot Espanya. Així mateix, un 44% dels compradors valoren positivament la sostenibilitat dels productes, set punts més que al global de l'Estat.

Al sector de la distribució, es consideren aliments frescos la carn, els embotits, el peix, la fruita, la verdura, els ous i el pa. A més, aquest tipus de productes acostumen a tenir "un nivell de planificació molt alt" a l'hora de fer la compra, a diferència d'aliments d'altres tipus, com els dolços o la xocolata, que tenen una compra més impulsiva, ha explicat Ignacio Cid, director de recerca de la cadena alemanya i responsable de l'informe.

Cau la despesa respecte al 2020

De mitjana, a Espanya una família gasta uns 1.900 euros anuals en comprar frescos, la qual cosa representa un 41% de la despesa familiar en alimentació. La dada està un 8,6% per sobre de la despesa del 2019, l'últim any abans de la pandèmia, però per sota dels 2.192 euros anuals del 2020, quan la despesa en alimentació en general, i en frescos en particular, als supermercats es va disparar a causa dels confinaments i de les restriccions al sector de la restauració. Una de les raons de la pujada l'any passat és l'encariment dels preus dels aliments pels desabastiments i l'augment de preus dels combustibles, un fenomen que previsiblement anirà a més aquest any, ja que la inflació està encara més alta, ha dit Cid.

Segons Cid, els últims anys al conjunt de l'Estat ha caigut "lleugerament el consum de proteïna animal i pa fresc". "No podem dir que és una tendència agressiva, és suau", ha afegit.

stats