Habitatge
Economia14/07/2021

Consum ha sancionat 38 grans tenidors per no oferir un lloguer social abans de desnonar

L'agència pública albira una altra tardor plena de reclamacions per vols cancel·lats

BarcelonaL'Agència Catalana de Consum (ACC) té una cinquantena de conflictes oberts amb grans tenidors d'habitatges. Aquest òrgan públic ha sancionat un total de 38 grans propietaris des de la tardor passada i té 8 propostes de multa més sobre la taula que encara no s'han executat. Tots per la mateixa raó: l'entitat considera que s'han saltat el decret que els obliga a oferir un lloguer social abans de desnonar. “És una infracció greu en matèria de consum no fer-ho”, ha explicat Francesc Sutrias, nou director de l'agència. 

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i que vuit d'aquests expedients no han arribat a res perquè el Tribunal Constitucional només permet que el decret s'apliqui a les persones amb un contracte de lloguer (no als ocupes), Sutrias ha estrenat formalment la nova legislatura assegurant que no els “tremolarà el pols” a l'hora de defensar els drets dels consumidors en l'àmbit de l'habitatge. 

Cargando
No hay anuncios

Sutrias ha presentat aquest dimecres, amb el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, les línies d'actuació que seran prioritàries durant la nova etapa de l'agència. Ha quedat clar, amb el seu discurs, que l'habitatge serà una matèria central. Segons ha especificat, per exemple, es considerarà una infracció greu que un propietari amagui la renda acordada amb l'anterior inquilí o que s'infli el preu d'un lloguer que hauria d'estar congelat fins a un 20%. La infracció hi serà igual, però serà lleu, si es puja per sota d'aquest 20%. També se centraran, per exemple, en qüestions de pobresa energètica i, en general, en promoure que els conflictes es resolguin més per vies extrajudicials com la mediació o l'arbitratge. 

L'efecte de les noves restriccions

Malgrat tot, el primer gran problema que espera haver d'afrontar l'ACC a curt termini és una nova onada de cancel·lacions de vols i de serveis turístics en general. “Amb les dades que tenim ara mateix, del gener al juny, semblava que la situació es normalitzava”, ha exposat Sutrias. És a dir, que les reclamacions relacionades amb el transport tornaven al seu tradicional cinquè lloc per darrere de les telecomunicacions, els serveis generals de consum, la compra de productes i els subministraments. “Albirem que el rànquing tornarà a canviar”, ha anticipat el director de l'agència. Això sí, esperen el pic de cara al setembre o a l'octubre, que és quan haurà passat el mes de marge necessari per acudir a Consum.