Un consorci públic gestionarà el túnel del Pertús
Adif i SNCF assumeixen la gestió de l’AVE dels Pirineus, en un rescat públic de prop de 450 M€
MadridEl servei va costar gairebé 1.100 milions d’euros, però la falta d’usuaris de la línia d’alta velocitat entre Espanya i França va acabar abocant a la fallida TP Ferro, l’empresa que gestionava el transport de viatgers en AVE al tram conegut com a Túnel del Pertús. Però com ja s’havia anticipat, els estats espanyol i francès han sortit al rescat d’aquesta infraestructura i ja han constituït un consorci públic que se’n farà càrrec.
El consell de ministres va aprovar ahir finalment la rescissió del contracte que des del 2003 tenien ACS i Eiffage per explotar el servei del túnel del Pertús que connecta directament Figueres i Perpinyà i que havia entrat en concurs de creditors l’estiu del 2015 amb un deute superior als 557 milions.
La solució, també aprovada ahir pel govern espanyol, és crear un consorci a parts iguals entre Adif i el seu homòleg francès, SNCF-Réseau, sota el nom de Línea Figueres Perpignan (LFP), que a partir d’ara gestionarà directament el servei. “Tots els usuaris que circulen per aquest túnel poden estar tranquils perquè seguirà funcionant”, va dir ahir el portaveu del govern de Mariano Rajoy, Íñigo Méndez de Vigo.
Un rescat de 450 milions
El setembre passat, Florentino Pérez, president del Reial Madrid i també de la constructora ACS, reclamava, juntament amb els seus socis francesos d’Eiffage, fins a 450 milions d’euros a l’Estat després que TP Ferro es veiés abocada a la liquidació en no superar el concurs de creditors. Els bancs i els fons que donaven suport a la companyia van acabar girant l’esquena a la societat formada per ACS i Eiffage. Del total de 557 milions d’euros de deute, 392 estan precisament en mans dels bancs i els fons d’inversió, que van evitar que hi hagués acord a l’hora de resoldre el concurs.
Aleshores, el responsable de SNCF-Réseau ja va avançar que els usuaris no en patirien les conseqüències, perquè França i Espanya se’n farien càrrec. Al mateix temps, però, l’estat francès avisava que no pagaria els 450 milions que se li reclamen, en un conflicte que pot acabar en litigi a Brussel·les, perquè es tracta d’una concessió internacional.
Una ruta abocada a la fallida
Octubre del 1995
Espanya i França firmen un acord pel qual la futura línia d’alta velocitat que uniria els dos països es donaria en concessió a una nova empresa consorciada.
Juliol del 2003
El primer concurs fracassa i comença un segon procés que guanyen ACS i Eiffage amb la companyia TP Ferro.
Desembre del 2010
Des d’aleshores hi ha trens TGV que uneixen Barcelona i París, però fins al 2013 aquesta línia no va connectar amb altres serveis de l’AVE com la línia Barcelona-Figueres.
Març 2015
Després de sol·licitar la renegociació del contracte el 2014, la concessionària sol·licita un concurs de creditors que no supera.