El consorci encarregat de substituir Nissan vol fabricar 100.000 vehicles en cinc anys
El 'hub' tecnològic va presentar una nova marca batejada amb el nom de Zeroid
![L'antiga planta de la Nissan, imatge d'arxiu](https://static1.ara.cat/clip/0c36e063-e9d0-4d36-80d4-b10750a307bb_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
Les empreses catalanes que impulsen el consorci d'empreses que ha de substituir Nissan, QEV Technologies i BTech, es plantegen fabricar 100.000 vehicles de dues noves marques en un període de cinc anys. D'aquesta manera, el hub d'electromobilitat podrà absorbir el 100% de la plantilla que Nissan ha deixat sense feina, en total 1.400 treballadors. L'anunci el va fer ahir el conseller delegat de QEV, Joan Orús, en una presentació de la marca Zeroid a l'antiga planta del fabricant japonès a la Zona Franca, on es preveu fabricar-ne 60.000 unitats. Les altres 40.000 anirien a càrrec de la mítica marca Ebro. Els impulsors del hub van demanar a la presentació "rapidesa" als governs per tancar el procés i començar a fabricar el 2023: "L'única cosa que volem és agilitat, negociarem amb qui sigui, però que sigui ràpid".
La nova gamma de Zeroid inclourà furgonetes i autobusos elèctrics per a empreses i requerirà una inversió de 200 milions d'euros. Per poder començar a produir com més de pressa millor, Zeroid ja ha arribat a acords amb marques de la Xina per aprofitar algunes plataformes i rebre'n alguns components. En una segona fase, modificaran el disseny exterior per fer estampació, pintura i soldadura a Catalunya.
El calendari que s'han marcat els substituts de l'automobilística japonesa per recuperar la plantilla de Nissan que actualment està a l'atur és contractar-la "esglaonadament" a partir del juny. Incorporarien entre 100 o 200 persones aquest any per preparar les línies d'assemblatge i després fer una "gran incorporació a partir del gener del 2023, quan comenci la producció", i al cap de tres anys "arribar a tenir en ple rendiment la fàbrica".
Paral·lelament a aquesta producció, el consorci ja ha tancat acords amb empreses com Voltia, Inzile i Quantron per fabricar els seus vehicles i diversificar el risc que pugui tenir la fàbrica de cara al futur. Fins ara, aquestes marques externes haurien encarregat la fabricació d'entre 20.000 i 30.000 vehicles en tres anys.
Orús va assegurar que aquesta modalitat de fabricació per contracte o empresa subcontractada, anomenada contract manufacturing, és un model de negoci que "funciona molt" perquè les empreses europees que s'hi dediquen "no tenen més capacitat", va dir.