El conseller delegat de Ryanair demana perdó als seus pilots
L'arrogant Michael O'Leary acota el cap i promet a la plantilla millores salarials i laborals
LondresMoviment sense precedents del conseller delegat de Ryanair, Michael O’Leary, que suggereix que la delicada situació que viu la companyia és encara més greu del que denoten les 20.000 cancel·lacions de vols anunciades els últims deu dies entre octubre i el pròxim mes de març. Per intentar posar-hi fre, aquest dijous O’Leary va enviar una carta als 4.200 pilots de la línia aèria entomant el 'mea culpa' pel caos generat en l’atribució dels torns de vacances durant els pròxims dos mesos, problema bàsic a què Ryanair ha atribuït la supressió i modificació d’horaris.
A més, els ha promès millores salarials i de les condicions de treball, i els ha instat a no marxar a altres rivals: "Si heu pensat o esteu pensant unir-vos a una d'aquestes línies aèries amb menys recursos econòmics o afectades pel Brexit, us convido a quedar-vos a Ryanair perquè gaudiu d’un futur més brillant per a vosaltres i per a la vostra família".
Michael O’Leary demana també disculpes pels "comentaris mal interpretats" que va fer sobre els pilots durant la conferència de premsa posterior a la junta general d’accionistes, celebrada el 21 de setembre. Aleshores, el conseller delegat va acusar els pilots de "ser molt vanitosos i creure's molt importants". En la carta enviada a la plantilla s'excusa: "Els comentaris que vaig fer es dirigien directament als pilots de les nostres competidores i als seus sindicats, que aprofiten qualsevol oportunitat per denigrar i criticar Ryanair, els nostres pilots, la nostra seguretat, i el nostre model operatiu i de negoci malgrat els trenta anys d’èxit". Ryanair és la primera companyia aèria d'Europa, i transporta 50 milions de passatgers l'any.
Tot i les excuses exhibides, la veritat és que O’Leary s’havia referit als professionals de Ryanair en els termes següents: "Un cop entrenats [un entrenament específic per a la flota d'avions de la companyia, que els mateixos pilots s'han de pagar després d'haver obtingut la llicència de vol] i amb els coneixements tècnics, desafio qualsevol pilot a explicar per què es tracta d'una feina difícil o com és que algú que per llei no pot volar més de 18 hores a la setmana pateix de cansament”.
Però la carta també és una declaració de guerra contra la tercera companyia aèria del 'low cost' del mercat europeu, Norwegian, que ha contractat molt recentment 190 pilots, tots provinents de Ryanair, per continuar els seus plans d’expansió. Aquesta és la raó última del caos de la companyia irlandesa, que l'últim any ha perdut fins a 700 dels seus professionals. Al text O’Leary assegura: "Les crítiques als meus competidors continuen sent vàlides. Només cal tenir presents les recents fallides d'Air Berlin, Alitalia [companyia que Ryanair volia comprar però a la qual ha renunciat] i Monarch, així com les òbvies dificultats financeres de Norwegian".
O’Leary es referia a la preocupació entre els inversors de Norwegian sobre els ambiciosos plans d'expansió de rutes transatlàntiques i de la compra de 200 nous avions (Boeing 878 Dreamliner), factors que estan disparant els costos sense obtenir una adequada rendibilitat. Informacions de finals de juliol publicades per l’agència Reuters asseguraven que al llarg del 2017 les accions d'aquesta companyia han caigut el 38%, a diferència de la resta de la indústria, cosa que, d'acord amb l'autoritat financera noruega, ha suposat la pèrdua del 14,9% del capital.
Un escrit així hauria sigut un fet impensable fa només tres o quatre setmanes en un directiu acostumat a exhibir una arrogància sense límit, tanta que publica els anuncis de feina per buscar una secretària personal com "la pitjor feina d’Irlanda".
Però O’Leary ha hagut d’acotar el cap davant la imminent revolta que s’estava forjant entre la plantilla de pilots, cansats de tàctiques que, segons denúncies recents, els condueixen a un estrès laboral del tot innecessari.