La confiança empeny el PIB
Fa un temps que el consum és el principal motor del PIB, però els béns consumits estan canviant, ja que creix molt la compra d’equips de la llar (com neveres i rentadores). La causa fonamental de l’increment del consum, i el seu moviment cap a béns duradors, no és l’augment de la renda disponible, encara que la caiguda del petroli hi hagi pogut influir. Tampoc sembla que la creació d’ocupació sigui suficient per explicar-ho. El motiu fonamental és la millora de les expectatives davant l’evident canvi de tendència de l’economia. La incertesa respecte al futur s’ha reduït significativament i la confiança (com mostren els diferents indicadors de consumidors o empreses) està en màxims des de principis de la crisi. D’altra banda, és lògic que la caiguda del petroli i la contenció dels costos salarials afavoreixin la caiguda dels preus (-1,4%), que està tenint també efectes positius sobre el consum. Una altra cosa molt diferent és que es pugui dir que hem sortit de la crisi quan encara tenim una taxa d’atur del 23,7%.