El govern espanyol pagarà fins a 655 M€ pel manteniment de l'AP-7 i l'AP-2 quan s'aixequi el peatge
Treu a concurs cinc contractes per una durada màxima de cinc anys
Tot i que sembli impossible, falten només cinc mesos perquè els peatges de l'AP-7 i l'AP-2 passin a la història. El 31 d'agost serà l'últim dia amb barreres en aquestes autopistes històriques, sobretot en el cas de l'AP-7, que va ser la primera via de pagament d'Espanya i que ha vist ajornar unes quantes vegades l'extinció del contracte.
El contracte finalment expira aquest any i el govern espanyol, que és el propietari de la via, acaba d'obrir els tràmits per adjudicar-ne el manteniment a una altra empresa. El consell de ministres ha aprovat aquest dimarts treure a concurs cinc contractes valorats en 655 milions d'euros (541 milions més IVA) pels diferents trams d'aquestes autopistes. Els contractes tindran una durada de dos anys prorrogables a tres més. En total, doncs, el manteniment d'aquestes dues autopistes costarà 131 milions d'euros anuals de mitjana com a màxim.
A aquests concursos s'hi ha d'afegir que la setmana passada l'executiu també va treure a licitació un contracte de 19 milions per gestionar el centre d'operacions d'aquestes autopistes.
A Catalunya hi ha dos peatges més que s'aixecaran el 31 d'agost: els de la C-32 (que va de Barcelona a Mataró en un primer tram, i de Mataró a Palafolls en el segon) i la C-33 (que va des de Barcelona fins a connectar amb l'AP-7 a l'altura de Montmeló). Però aquestes vies són propietat de la Generalitat, que encara no ha començat a tramitar els contractes de manteniment per quan s'acabin les concessions dels peatges.
Podrien tornar els peatges?
L'aixecament d'aquests peatges suposarà que, almenys de moment, es deixi de pagar per transitar per les principals vies de Catalunya. Ara bé, la possibilitat que algun dia es torni a implantar alguna mena de pagament no es pot descartar gens. Tant el ministeri de Foment com el departament de Territori han expressat unes quantes vegades que voldrien implantar un sistema de pagament per l'ús de les carreteres, però repartit de manera homogènia per tot el territori en comptes de concentrar-lo en determinades zones.
Tot i així, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha optat de moment per no fer cap moviment políticament arriscat i ha preferit mantenir l'aixecament dels peatges tal com estava previst.